Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 
ΗμΡρίδα Ξ³ΞΉΞ± τα 75Ξ± γΡνέθλια του πΡριοδικού ΝΑΞ₯Ξ€Ξ™ΞšΞ‘ Ξ§Ξ‘ΞŸΞΞ™ΞšΞ‘

 

Αθήνα, 7 Απριλίου 2006 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ «Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναγνωρίζει σε μεγάλο βαθμό την ιδιαιτερότητα του νησιωτικού χώρου και ειδικά των μικρών νησιών της άγονης γραμμής για τα οποία προβλέπει σημαντικές εξαιρέσεις…», υπογράμμισε ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας – Πολιτισμού και Μ.Μ.Ε του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και τ. Υπουργός Νίκος Σηφουνάκης, μιλώντας σήμερα (Παρασκευή 7 Απριλίου 2006), σε ειδική ημερίδα για τα 75α γενέθλια του περιοδικού «ΝΑΥΤΙΚΑ ΧΡΟΝΙΚΑ» στην οποία συμμετείχε και η Ευρωβουλευτής της Ν.Δ. κυρία Ρόδη Κράτσα. Ο κ. Σηφουνάκης, επεσήμανε, πως απόδειξη γι' αυτό είναι και το γεγονός ότι η πρώην Επίτροπος Μεταφορών Λογιόλα ντε Παλάθιο, το 2003 ύστερα από σκληρές διαπραγματεύσεις που είχε τότε με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Αιγαίου, υιοθέτησε ευεργετικές διατάξεις για τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών. Υπενθύμισε, την Ανακοίνωση της Κομισιόν στα τέλη του 2003, σχετικά με την ερμηνεία του Κανονισμού για τις θαλάσσιες ενδομεταφορές (Καμποτάζ), και με την οποία η Επιτροπή επέτρεψε τη σύναψη μακροχρόνιων συμβάσεων παροχής δημόσιας υπηρεσίας για διάστημα 6 ετών ή ακόμα και 12 ετών για τα μικρά νησιά, ορίζοντας ως μικρά νησιά εκείνα των οποίων ο μέγιστος ετήσιος αριθμός επιβατών δεν ξεπερνά τις 100.000. «Όπως όλοι γνωρίζουμε, η θαλάσσια σύνδεση των μικρών και απομονωμένων νησιών της περιοχής του Αιγαίου, τόσο μεταξύ τους όσο και με τα διοικητικά τους κέντρα, καθώς και με την Ηπειρωτική Χώρα, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των νησιών μας», σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Σηφουνάκης. Τόνισε ότι «ο λόγος είναι ότι τα χαμηλά επίπεδα επιβατικής κίνησης που ιστορικά καταγράφονται στις άγονες γραμμές, σε συνδυασμό με τα υψηλά λειτουργικά κόστη του υφιστάμενου στόλου, αλλά και η ανάγκη δρομολόγησης στις γραμμές αυτές πλοίων συγκεκριμένων χαρακτηριστικών, οδηγεί σε περιορισμένα έως ανύπαρκτα περιθώρια κέρδους για τις ναυτιλιακές εταιρείες». Πρόσθεσε πως μόνο η κρατική βοήθεια υπό τη μορφή επιδοτήσεων μπόρεσε να λειτουργήσει μέχρι σήμερα ως κίνητρο για την ανάληψη υπηρεσιών στις συγκεκριμένες γραμμές από τις πλοιοκτήτριες εταιρείες. Όπως σημείωσε ο τ. Υπουργός, «αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα αρμόδια Υπουργεία Εμπορικής Ναυτιλίας και Αιγαίου, να προκηρύττουν μειοδοτικούς διαγωνισμούς ανάθεσης συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας, διάρκειας ενός έτους, για τις γραμμές της άγονης γραμμής». Το σημερινό πρόγραμμα των άγονων γραμμών χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό με σημαντικά κονδύλια παρά την αρχική πρόβλεψη για πλήρη κάλυψη του κόστους από τον επίναυλο, ο οποίος επιβάλλεται σε όλες τις γραμμές. Μέχρι τον Μάρτιο του 2004 το Υπουργείο Αιγαίου επιδοτούσε περίπου 50 'άγονες' γραμμές (6.000 περίπου δρομολόγια) με δαπάνη που ξεπερνά τα 25.180.100 ευρώ, επεσήμανε ο κ. Σηφουνάκης. Επεσήμανε πως ο τρόπος που αντιμετωπίζεται το πρόβλημα δεν εξασφαλίζει μια ριζική και μόνιμη λύση και δεν βοηθάει την προοπτική ανάπτυξης των περιοχών αυτών. Ο κ. Σηφουνάκης πρόσθεσε ότι προκειμένου να δοθεί οριστική λύση στο πρόβλημα συγκοινωνιών των νησιών μας, με πρωτοβουλία του Υπουργείου Αιγαίου είχε ανατεθεί στο Ελληνικό Ινστιτούτο Μεταφορών, του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης η «Μελέτη Σκοπιμότητας (Κόστους – Οφέλους) εναλλακτικών λύσεων οργάνωσης του δικτύου ακτοπλοϊκών συνδέσεων ενδοεπικοινωνίας των μικρών νησιών του Αιγαίου», η οποία σε δεύτερη φάση επεκτάθηκε στο σύνολο των 'άγονων' γραμμών του Αιγαίου Πελάγους, αρμοδιότητας Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και Υπουργείου Αιγαίου. «Μετά και την ολοκλήρωση του κύκλου όλων των συναντήσεων, και πάντα με τη σύμφωνη γνώμη και των τριών εμπλεκομένων Υπουργείων, ΥΠ.ΕΘ.Ο., Υ.Ε.Ν. και ΥΠ.ΑΙ., αποφασίστηκε η χρηματοδότηση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων ενδοεπικοινωνίας των μικρών νησιών του Αιγαίου να γίνεται στο εξής μέσω συμβάσεων μακροχρόνιας παραχώρησης τύπου PFI (Private Financial Initiatives)… Μετά την ολοκλήρωση σχετικής μελέτης για την εφαρμογή του Νέου Προγράμματος, αποφασίσθηκε η υλοποίησή του να ξεκινήσει σε τρεις «πιλοτικές» άγονες γραμμές που συνδέουν νησιά του Β.Α. Αιγαίου, με την Ηπειρωτική Ελλάδα και τα Δωδεκάνησα», σημείωσε. Υπογράμμισε επίσης ότι «το Πρόγραμμα προέβλεπε την σταδιακή επέκταση των πιλοτικού μοντέλου ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης των άγονων γραμμών στις υπόλοιπες 24 κύριες άγονες γραμμές του Αιγαίου, μέχρι το 2010, σε αντικατάσταση του υφιστάμενου συστήματος των ετήσιων επαναλαμβανόμενων διαγωνισμών ανάθεσης μονοετών συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας για τις γραμμές αυτές». Όπως χαρακτηριστικά είπε «η εφαρμογή του νέου «σχήματος» λειτουργίας των «άγονων» γραμμών του Αιγαίου, που είχε δρομολογηθεί σε πρώτη φάση στις παραπάνω γραμμές, και στη συνέχεια στο σύνολο των γραμμών, θα επέφερε σειρά άμεσων και έμμεσων κοινωνικών ωφελειών για τους κατοίκους των νησιών ως αποτέλεσμα του πολύ υψηλότερου επιπέδου θαλάσσιας εξυπηρέτησης. Τον Αύγουστο του 2003 ανακοινώθηκε από τους τότε Υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών και Αιγαίου, η πιλοτική εφαρμογή του νέου συστήματος στις 3 προαναφερθείσες άγονες γραμμές». Υπενθύμισε πως «ο Δημόσιος Μειοδοτικός Διαγωνισμός έπρεπε να προκηρυχθεί τον Απρίλιο του 2004 και η επιλογή των ανάδοχων έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο μέχρι τον Ιούνιο του 2004». Επίσης ο κ. Σηφουνάκης τόνισε πως «δυστυχώς όμως, η εφαρμογή του νέου σχήματος λειτουργίας των άγονων γραμμών του Αιγαίου δεν έχει υλοποιηθεί ακόμα παρά τα αναμενόμενα οφέλη για το κράτος, την κοινωνική και περιφερειακή ανάπτυξη, αλλά και την τόνωση της ακτοπλοϊκής αγοράς. Αντίθετα, η νέα νομοθετική ρύθμιση σχετικά με τις επιδοτήσεις των ακτοπλοϊκών συνδέσεων που εισήχθη στον πρόσφατο νόμο περί καταδύσεων, προβλέπει τη δυνατότητα 6ετων συμβάσεων χωρίς όμως να τίθεται η απαραίτητη προϋπόθεση τα πλοία να είναι καινούρια και αξιόπλοα. Έτσι με αυτόν τον τρόπο ακυρώνεται όλη η προηγούμενη μακροχρόνια προσπάθεια που έγινε με την συνεργασία τριών Υπουργείων για την οριστική επίλυση του προβλήματος των ακτοπλοϊκών συνδέσεων των άγονων γραμμών μετά από συνεννόηση και με τη σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής».