Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 
Ομιλία στη ΣυνέντΡυξη ΀ύπου του Ξ Ξ‘Ξ£ΞŸΞš Ξ³ΞΉΞ± την Ο.Ξ‘.

 

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας από την επομένη των εκλογών της 7ης Μαρτίου 2004 με μεθοδευμένο τρόπο προχώρησε στην απαξίωση της εταιρείας με τελικό στόχο την συρρίκνωση και την οριστική της διάλυση. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός στην Δ.Ε.Θ. το 2005 προανήγγελλε το κλείσιμο της. Χθες ο Υπουργός κ. Κ. Χατζηδάκης ανέλυσε την συμφωνία που συνομολόγησε στις Βρυξέλλες  και προσυπέγραψε για μια προσωρινή ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΤΩΝ ΑΓΟΝΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ.
Ο σημερινός Υπουργός είχε ήδη προαναγγείλει την ταφόπλακα που θα έβαζε στην εταιρεία στις 30 Νοεμβρίου 2007  όταν  προανήγγειλε το κλείσιμο των ΟΑ. Οι αντιδράσεις των εργαζομένων, των επιχειρηματιών, των Κομμάτων, οδήγησαν  στον μερικό ετεροχρονισμό του σχεδίου της Νέας Δημοκρατίας.
Τα πέντε τελευταία χρόνια εξελισσόταν  το σχέδιο της πλήρους εγκατάλειψης και παράδοσης του μεριδίου της αγοράς που κατέχουν  οι ΟΑ στους  ανταγωνιστές της.  Η κατασυκοφάντηση και υπονόμευση της εταιρείας υπήρξε η κυρίαρχη πολιτική που εφάρμοσε η νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση της χώρας. 
• Είδαμε χθες ένα σώου του Υπουργού Μεταφορών. Ο κ. Κ. Χατζηδάκης θα μείνει στην ιστορία ως ο νεκροθάφτης των ΟΑ αφού συνομολόγησε ως  κατήγορος όμως, με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις 53 σελίδες της απόφασης,  την οριστική εκποίηση  μιας μεγάλης και ιστορικής εταιρείας
• Μέχρι χθες οι ΟΑ πετούσαν με το ζόρι, από χθες το βράδυ βρίσκονται σε κενό αέρα διαρκείας
• Ούτε λίγο ούτε πολύ όσο διάστημα θα λειτουργεί ακόμα θα είναι εταιρεία άγονων γραμμών
• Ο κ. Α. Παυλίδης κατεγράφη ως ο Υπουργός  Ακτοπλοΐας των  άγονων θαλάσσιων γραμμών που τον παρέσυραν τα κύματα των ημέτερων ακτοπλόων. Ο κ. Κ. Χατζηδάκης θα καταγραφεί ως ο Υπουργός Αιθέρων των άγονων αερογραμμών που τον συμπαρέσυραν τα ρεύματα ανταγωνιστικών  συμφερόντων με τα οποία στην ουσία συντάχθηκε.
Η συμφωνία που συνομολογήθηκε εν κρυπτώ με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, χωρίς ενημέρωση του κοινοβουλίου, χωρίς καμία συζήτηση με τους εργαζομένους, δεν είναι μια συμφωνία εξυγίανσης μέσω της συρρίκνωσής της,  είναι το πιστοποιητικό θανάτου της εταιρείας.   Ο κ. Χατζηδάκης δεν μίλησε χθες ως Έλληνας Υπουργός, αλλά ως η φωνή του Μπερλουσκονικού Επιτρόπου ΤΑΓΙΑΝΙ
Οι όροι που επιβάλλονται είναι ταπεινωτικοί και ταυτόχρονα εξευτελιστικοί διότι οι Ο.Α.:
• Απλώς θα καλύπτουν τις 23 άγονες γραμμές μέχρι το 2012 - εάν μέχρι τότε θα υπάρχει το οθωμανικό κιόσκι το οποίο κατασκεύασαν και που δυστυχώς γι’ αυτό   επαίρεται ο  κ. Χατζηδάκης.
• Συρρικνώνεται το πτητικό έργο της στο 65% - ήδη όμως βρίσκεται τον τελευταίο χρόνο  κάτω από αυτό το όριο-και εκποιείται άνευ ανταλλάγματος το 1/3
• Στη μείωση του προσωπικού της που φθάνει στην τεχνική  βάση να παραμένει  μόλις στο 15%
• Στην πώληση όλων των δράσεων της στο 100%, πτητικής, επίγειας εξυπηρέτησης, και της τεχνικής βάσης
• Μέχρι της 30/4/09 θα πρέπει να εξευρεθεί  επενδυτής και θα μεταβιβασθούν  τα περιουσιακά της στοιχεία. Δεν μας λέει όμως τι θα συμβεί αν δεν τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα, εμείς δυστυχώς γνωρίζουμε. Είτε τηρηθεί είτε όχι ο στόχος μετά πέντε χρόνια επιτεύχθηκε, μπαίνει το οριστικό λουκέτο.
• Ο επενδυτής τον οποίο δεν γνωρίζουμε – αν τον γνωρίζει η κυβέρνηση δεν μας τον λέει- εφόσον εξευρεθεί θα κάνει ότι θέλει, εάν όμως δεν υπάρξει ενδιαφέρον για μια κολοβή ΟΑ, τι προβλέπεται;
• Στα εργασιακά, η συμφωνία είναι μεσαιωνική. Αφού πωληθεί το 100% των τριών εταιρειών ο όποιος νέος κάτοχος θα βρεθεί με λυμένα χέρια αφού το προσωπικό και κυρίως οι συμβασιούχοι στην ουσία χαρακτηρίζεται «πλεονάζων προσωπικό», ήτοι θα υπάρξει απόλυση μετ’ αποζημίωσης. Δεν υπάρχει καμία δέσμευση προς την κυβέρνηση ή τον μελλοντικό επενδυτή των εταιρειών. Όλα επαφίενται στην μεγαλοψυχία της κυβέρνησης ή του επενδυτή.
• Η νέα εταιρεία θα μισθώνει αεροσκάφη και προσωπικό ενιαία (wet lease) για να λειτουργεί. Η επίγεια εξυπηρέτηση με τους 3250 μόνιμους και 3.300 συμβασιούχους θα γίνεται με το 50% του λειτουργούντος προσωπικού. Ας αναλογισθούμε  ότι φέτος μόνο το  πρώτο πεντάμηνο του 2008, λόγω έλλειψης προσωπικού και 10 λιγότερα αεροσκάφη, ακυρώθηκαν 6.050 πτήσεις, χάθηκαν 140.985 επιβάτες και ζημιώθηκε η εταιρεία με 180 εκατομμύρια ευρώ. Οι μαζικές  απολύσεις του προσωπικού για τις οποίες θα επιβαρυνθεί το ελληνικό δημόσιο σημαίνει ανενδοίαστα όπως γράφτηκε,  ότι  εκχωρείται ότι απέμεινε στον ανταγωνιστή. Τζάμπα χωρίς αντάλλαγμα οι ανταγωνιστές θα καρπωθούν κατ’ αρχήν το 1/3 της περιουσίας του ελληνικού λαού και έπεται το υπόλοιπο. Δυστυχώς η Ολυμπιακή τεμαχίζεται και εκποιείται σε τιμή ευκαιρίας.

Επιτεύχθηκε επιτέλους ο στόχος της πενταετίας, οι ανταγωνίστριες θα κατακτήσουν το υπόλοιπο  μερίδιο της αγοράς και οι Ολυμπιακές Αερογραμμές που βρέθηκαν στην 2η θέση εδώ και ένα χρόνο, θα βολοδέρνουν για λίγους μήνες στην άγονη γραμμή.
Η κυβέρνηση μεθόδευσε και πέτυχε από την μια μεριά – σύμφωνα με τις χθεσινές ανακοινώσεις της Commission – να επιδοτεί την περίοδο 2004-2007 με 850 εκατομμύρια ευρώ την εταιρεία  - ενώ ταυτόχρονα λειτουργούσε την εταιρεία με το ζόρι με τον ελάχιστο αναγκαίο αριθμό αεροσκαφών που σημαίνει ότι  «απεμπόλησε» ματαιώνοντας 22.000 πτήσεις  ή 3.3 εκατομμύρια λιγότερες προσφερόμενες θέσεις ή 2.3 εκατομμύρια λιγότερους επιβάτες. Με πληρότητα μόνο 70%  οι απώλειες σε ευρώ ανήλθαν στα  230 εκατομμύρια  με μέσο έσοδο ανά επιβάτη 100 ευρώ, που βεβαίως είναι κατά πολύ μεγαλύτερο.
Η κυβέρνηση κατόρθωσε να ακυρώσει  και αυτήν ακόμα την απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου που δικαίωνε τις Ολυμπιακές Αερογραμμές επιδικάζοντας περίπου ένα εκατομμύριο ευρώ για τα χρέη του δημοσίου και την μετεγκατάσταση στο αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος.
Είναι πρωτοφανές για το ελληνικό αλλά και το κοινοτικό δίκαιο να ταπεινώνεται μ’ αυτόν τον τρόπο η Ελληνική Δικαιοσύνη και οι αποφάσεις της από την χθεσινή πολιτική απόφαση της Commission. Οι Υπουργοί Δικαιοσύνης και Μεταφορών έχουν τεράστια προσωπική ευθύνη και είναι υπόλογοι γι’ αυτό, αφού απλώς αποδέχθηκαν την πολιτική απόφαση χωρίς να στηρίζουν το δίκαιο της εταιρείας στα Ευρωπαϊκά Δικαστήρια.
Ο Επίτροπος κύριος Tajani  χθες ούτε λίγο ούτε πολύ – αφού ευχαρίστησε τον κύριο Υπουργό για την υποταγή του- ανακοίνωσε ότι κλείνει άμεσα την εταιρεία και καταδέχθηκε να μας διαβεβαιώσει ότι θα εξυπηρετούνται τα ζωτικής σημασίας δρομολόγια στο εσωτερικό μέχρι τον Απρίλιο.
Συμφώνησε δηλαδή η κυβέρνηση να γίνουν οι Ολυμπιακές Αερογραμμές μια μικρή επαρχιακή εταιρειούλα.
Επιθυμούμε να θυμίσουμε στην υποτελή κυβέρνηση ότι η Ελλάδα δεν είναι Βέλγιο και κακώς χθες ο κ. Χατζηδάκης επικαλείτο την SABENA. Εμείς έχουμε τριπλάσιο αριθμό  αεροδρομίων από ότι το Βέλγιο – τα περισσότερα κατασκευάσθηκαν από τις δικές μας κυβερνήσεις, έχουμε  νησιά και δύσβατες περιοχές. Με την νέα διακυβέρνηση  οι Ολυμπιακές Αερογραμμές των πέντε ηπείρων μετατρέπονται σε εταιρειούλα για τις άγονες γραμμές. Ειλικρινά λυπάμαι που ο κ. Κ. Χατζηδάκης εξομοιώνει τον εαυτό του με τον κ. Α. Παυλίδη και ακόμα χειρότερα απεδέχθη να επιστατεί της εκποίησης, παρά την συμφωνία ειδική επιτροπεία της Commission. Αυτό πραγματικά είναι συμπεριφορά κυβέρνησης υποτελών αφού και τις δαπάνες  του κοινοτικού θεματοφύλακα θα τις πληρώνει το Ελληνικό δημόσιο. Για άλλη μια φορά μετά την επιτροπεία της επιτήρησης για το υπερβολικό έλλειμμα, η «υπερήφανη» ελληνική κυβέρνηση υποκύπτει και αποδέχεται ότι είναι αναξιόπιστη, μη φερέγγυα.
Είχαμε ως ΠΑΣΟΚ καταγγείλει από το 2004 τις μεθοδεύσεις όταν:
• Ακύρωσαν την συμφωνία του 2003 με την Ε.Ε. όταν παρουσίασαν εγγράφως στις Βρυξέλλες το 2005 τις Ολυμπιακές Αερογραμμές ως συνέχεια της Ολυμπιακής Αεροπορίας με αποτέλεσμα να φορτώσουν με χρέη μια νέα εταιρεία χωρίς ελλείμματα στην οποία διασφαλιζόταν το σύνολο του πτητικού έργου. Σταμάτησαν το πρόγραμμα εξυγίανσης που θα οδηγούσε την εταιρεία να γίνει βιόσιμη και ανταγωνιστική.
• Μείωσαν δραματικά το στόλο των Ολυμπιακών Αερογραμμών.
• Ενοικίαζαν αεροσκάφη  με υπερτιμολογημένες ναυλώσεις με πληρώματα της τελευταίας στιγμής, σχεδόν αγνώστων εταιρειών. Ζήσαμε  την άρνηση επιβατών να ταξιδέψουν με αεροσκάφη που το πλήρωμά τους δεν γνώριζε ούτε την αγγλική γλώσσα. Έτσι ερμηνεύεται και η αστειότητα που επικαλέσθηκε χθες ο Υπουργός ότι και η γραμμή Αθήνα  - Θεσσαλονίκη είναι παθητική.  Την κατάντησαν παθητική διότι αυτή η γραμμή υπήρξε κερδοφόρα.
• Μεθοδευμένα απώλεσαν σημαντικά στρατηγικά και κερδοφόρα slots  στην Ευρώπη (Μόναχο, Φρανκφούρτη κ.α.) με καταστροφικές συνέπειες και βεβαίως  με την χθεσινή απόφαση εκποιούνται χωρίς όφελος όποια έχουν απομείνει.
• Όταν οι εταιρείες του Ομίλου δεν  δημοσίευσαν  τους ισολογισμούς τα τελευταία χρόνια, αυτό σημαίνει παράνομη πράξη. Στις κατατεθειμένες ερωτήσεις Βουλευτών μας στο Κοινοβούλιο δεν  λαμβάναμε απαντήσεις  για τα οικονομικά των εταιρειών.
• Πληροφορηθήκαμε και πάλι χθες από τον αρμόδιο Επίτροπο κ. Tajani ότι για την περίοδο 2004-2007 δόθηκαν 850 εκατομμύρια ευρώ τα οποία ζητεί η Commission να επιστραφούν, δηλαδή η κυβέρνηση ενημέρωνε λεπτομερώς τις Βρυξέλλες και απαξιούσε να ενημερώσει το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Η σημερινή κυβέρνηση ως αντιπολίτευση μέχρι το 2004 κατήγγειλε στις Βρυξέλλες τις επιχορηγήσεις προς την εταιρεία. Τα κείμενα και οι ερωτήσεις των ευρωβουλευτών της υπάρχουν.  Επιβλήθηκε δηλαδή για μια τριετία 2004-2007 πρόστιμο όσο περίπου είχε επιβληθεί σε  δέκα χρόνια 1994-2004.
Τι καλύτερη αποδεικτική μαρτυρία για την κακοδιαχείριση της νέας διακυβέρνησης χρειαζόμαστε; 
Η Ολυμπιακή:
• Που εξυπηρέτησε για δεκαετίες την χώρα και τις πλέον απομονωμένες περιοχές της
• Που υπήρξε ο συνδετικός κρίκος της Ελλάδας με τον απόδημο Ελληνισμό, δεν θα υπάρχει πια.

Το ΠΑΣΟΚ:
• Θα αντιταχθεί στο ιδιωτικό μονοπώλιο που σχεδιάζεται να επιβληθεί.
• Θα εργασθεί μέσα και έξω από την Βουλή για ν’ ανατρέψει τον εγκληματικό σχεδιασμό  της κυβέρνησης.
• Καλούμε την κυβέρνηση και τον αρμόδιο Υπουργό, την ύστατη στιγμή να μην μετατρέψει τις ΟΑ σε εταιρεία άγονων γραμμών.
• Να αξιοποιήσει το ανθρώπινο δυναμικό της εταιρείας στο πτητικό έργο, στην επίγεια εξυπηρέτηση, στην επισκευαστική βάση που υπήρξε μια από τις καλύτερες του κόσμου και να μην κατασπαταλήσει όπως έκανε με τις εθελουσίες εξόδους στον ΟΤΕ και την Εθνική Τράπεζα το Δημόσιο χρήμα.
• Οι Ολυμπιακές Αερογραμμές -όπως η ΔΕΗ και ο ΟΤΕ- ως στρατηγικής σημασίας εταιρεία, πρέπει να υπάρξει ως μεγάλη εταιρεία και όχι ως ασήμαντη εκχωρώντας δωρεάν την ανεκτίμητη περιουσία της, και που δεν είναι μόνο το όνομα και τα σήματα αλλά η ιστορία της, η δυναμική της πορεία για πέντε δεκαετίες  που την ανέδειξε ολυμπιονίκη στην ασφάλεια των πτήσεων ανά την υφήλιο.
• Η Ολυμπιακή είχε χρόνια προβλήματα, όμως αντιμετωπίσιμα. Μια βιώσιμη ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ με κρατικά και ιδιωτικά κεφάλαια, με στρατηγικές συμμαχίες θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης της χώρας.  Μια τέτοια προοπτική η κυβέρνηση την σαμποτάρισε. Σχεδίαζε την κατάρρευσή της  επί χρόνια, ενώ προσπάθησε ενδιάμεσα να μας πείσει ότι εργάζεται προς την κατεύθυνση της σωτηρίας της, δια του τότε Υφυπουργού κου Δούκα. Ήλθε ο υγιής νεοφιλελεύθερος  Υπουργός  να της δώσει την χαριστική βολή.
• Προσωπικά έχοντας γνωρίσει την συμπεριφορά των διάφορων παραγόντων της κυβέρνησης στις Βρυξέλλες, δεν είχα αυταπάτες. Ο άκρατος νεοφιλελευθερισμός τους δεν τους επιτρέπει να πιστεύουν στις δυνάμεις του ελληνικού κράτους, θεοποιούν την ιδιωτική πρωτοβουλία, περιφρονούν και εκποιούν την δημόσια περιουσία.  Το ζήσαμε με την εκποίηση του μεγάλου κερδοφόρου οργανισμού του ΟΤΕ. Οι εκποιήσεις συνεχίζονται, πήραν σειρά τα κερδοφόρα λιμάνια και ακολουθούν τα κερδοφόρα αεροδρόμια. Δυστυχώς η «Ελλάς πωλείται», όπως είχε πει ο Ανδρέας Παπανδρέου το 1990 για την  νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση Μητσοτάκη. Που να φανταζόταν ότι 18 χρόνια μετά  ο κ. Καραμανλής θα αναδεικνυόταν πράγματι ο καλύτερος μαθητής του επίτιμου.
Εμείς επαναλαμβάνουμε ότι η περαιτέρω ανάπτυξη της χώρας περνάει και μέσα από τις αερομεταφορές. Το όποιο ιδιωτικό μονοπώλιο δεν εγγυάται τέτοια προοπτική.
Σας διαβάζω κλείνοντας χθεσινό ρεπορτάζ τοπικής εφημερίδας για την Λήμνο για να γίνει αντιληπτό τι θα συμβεί στη χώρα μετά το λουκέτο της Ο.Α.