Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 
ΣυνέντΡυξη ΀ύπου Ξ³ΞΉΞ± τις ΞŸΞ»Ο…ΞΌΟ€ΞΉΞ±ΞΊΞ­Ο‚ ΑΡρογραμμές - ΀οποθέτηση Νίκου Σηφουνάκη

 

Η κυβέρνηση και ο  Υπουργός κ. Κ. Χατζηδάκης δρομολόγησαν με ευθύνη τους μια αμφίβολη ως προς το αποτέλεσμα  διαδικασία εκποίησης των Ο.Α.
Δυστυχώς το πέπλο μυστικότητας που επεβλήθη στις εκποιητικές διαδικασίες στέρησε την δυνατότητα ενημέρωσης ακόμα και στους βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου οι οποίοι από τα ΜΜΕ πληροφορούνταν –στο βαθμό που και αυτά είχαν ενημέρωση-για την εκφυλιστική  διαγωνιστική διαδικασία.
Η κυβέρνηση με πρόταση της στη Commission - την οποία ασμένως έκανε δεκτή ο Επίτροπος κύριος Ταγιάνι τον Σεπτέμβριο του 2008 - υπέδειξε στην ουσία την διάλυση των ΟΑ. όταν συνομολόγησε: την συρρίκνωση του πτητικού έργου της εταιρείας στο 65%, την συρρίκνωση ήτοι διάλυση  της τεχνικής βάσης για την οποία συμφώνησε να διατηρηθεί μόλις το 20% του εργατικού δυναμικού.
Καλέσαμε την κυβέρνηση να ενημερώσει ποιο είναι το εναλλακτικό της σχέδιο στην περίπτωση ναυαγίου του σχεδιασμού της με δεδομένη την  συμφωνία της με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Πλέοντας σε πελάγη ευτυχίας απαξίωσε ν’ απαντήσει.
Η κυβερνητική πλειοψηφία με τον Νόμο 3717/08 που ψήφισε στη Βουλή, υποχρεώνει όλους τους Έλληνες πολίτες να πληρώσουν τουλάχιστον 1,3 δις ευρώ για την συνταξιοδότηση – παρά την θέλησή τους – νεότατους σε ηλικία εργαζόμενους και την απόλυση των συμβασιούχων.
Η κυβέρνηση μετά το διαγωνιστικό φιάσκο αποδίδει την μειωμένη συμμετοχή στον διαγωνισμό στη διεθνή οικονομική κρίση. Η ίδια όμως δια  στόματος του κ. Κ. Καραμανλή από το Κατάρ, διαβεβαίωνε ότι οι καλοί επενδυτές επενδύουν σε περιόδους κρίσης.
Το ΠΑΣΟΚ είχε καυτηριάσει στην Βουλή τις θριαμβευτικές δηλώσεις του Υπουργού κυρίου Χατζηδάκη περί μαζικής συμμετοχής στον διαγωνισμό μεγάλων εταιρειών, οι οποίες ούτε λίγο ούτε πολύ συνωστίζονταν ποια θα  πρωτοσυμμετάσχει.
Είχαμε καυτηριάσει  λίγες μέρες πριν  τον διασυρμό που υπέστη ο πρωθυπουργός όταν μετέβη ειδικά στο Qatar και σε ζωντανή τηλεοπτική μετάδοση ανήγγειλε το ενδιαφέρον  της Qatar Airlines στον διαγωνισμό.
Αποτελεί γελοιοποίηση για τον πρωθυπουργό και την κυβέρνηση του- όταν πριν αλέκτωρ λαλήσει- ήλθε η επίσημη προσβλητική ανακοίνωση – διάψευση της Qatar Airlines ότι ουδέποτε ενδιαφέρθηκε για την αγορά των Ο.Α., για ν’ ακολουθήσουν η Εthihad και άλλες.
Η κυβέρνηση σ’ αυτήν  την προσβολή κρύφτηκε, δεν απάντησε. Δεν υπερασπίστηκε την ιστορική εταιρεία που επί 50 χρόνια υπήρξε παγκόσμιο αεροπορικό σύμβολο
Απαντήσαμε εμείς   για λογαριασμό της σημειώνοντας ότι δυστυχώς :  στη χώρα μας υπάρχει μια μειοψηφική στο λαό κυβέρνηση που την χαρακτηρίζει η τσαπατσουλιά. Ο κ. Χατζηδάκης στη Βουλή και σ’ όλα τα φόρα ακόμα και σε τηλεοπτική εκπομπή με την κυρία Παναγιωταρέα δήλωνε με περίσσια αλαζονεία «Η Ολυμπιακή ως νέα εταιρεία θα πετάει στους ουρανούς έως τα τέλη του 2008». Αποτέλεσμα η Qatar Airlines του έκλεισε την πόρτα στο πρόσωπο.
Ο πρωθυπουργός στις 5 Νοεμβρίου από τη Μάλτα, επιβεβαίωνε το μεγάλο ενδιαφέρον για την εξαγορά των Ο.Α., ότι όλα βαίνουν καλώς.
Στις 14 Νοεμβρίου 2008 η κυβέρνηση συνέχισε να επιβεβαιώνει την μαζική  συμμετοχή στο διαγωνισμό.
Στις 22 Δεκεμβρίου ο τότε Υπουργός Μεταφορών Κ. Χατζηδάκης αιφνιδίασε την ίδια την κυβερνητική επιτροπή όταν ανακοίνωσε ότι η Qatar αποσύρθηκε, όπως και η Imperia που διεκδικούσε την τεχνική βάση. Απέδωσε τη μη συμμετοχή των αξιόπιστων εταιρειών στη Β’ φάση του διαγωνισμού ακόμα και στα επεισόδια στην Αθήνα – και στην οικονομική κρίση.
Ο Πρωθυπουργός έχει μέγιστη  ευθύνη  όταν  σε εποχή οικονομικής και τουριστικής κρίσης, όταν οι tour operators κλείνουν πακέτα, ο εθνικός αερομεταφορέας είναι απών ψυχομαχώντας.
Η κυβέρνηση, οδήγησε την Ο.Α. στην χειρότερη κατρακύλα της πενηντάχρονης πορείας της όταν ακυρώνονται χιλιάδες πτήσεις και για να υπάρξει η minimum εξυπηρέτηση ενοικιάζονται την τελευταία στιγμή αεροσκάφη με ξένα σήματα και πληρώματα.
Δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι στο εξής η τύχη των Ο.Α.  αφού από τη ανελαστική συμφωνία που συνομολόγησε  με την Commission στις 17/09/09, η μη τήρηση των όρων της σημαίνει οριστικό λουκέτο στη εταιρεία.
Δεν γνωρίζουμε εάν παρά την πενιχρή συμμετοχή στον διαγωνισμό θα παραχωρήσει εκποιώντας όσο – όσο την εταιρεία σε κάποια από τις δυο τελικά εταιρείες που συμμετείχαν με το όποιο τίμημα.
Δεν γνωρίζουμε αν θα προχωρήσει στην εκχώρηση της εταιρείας έναντι μόλις 20 εκατομμυρίων ευρώ, αν θα επαναλάβει τον ατελή διαγωνισμό ή αν θα ζητήσει από την Ε.Ε. παράταση. Αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία να πληρώσει ο Ελληνικός λαός 1,3 δις ευρώ για να προσφερθεί στην ουσία δωρεάν ο εθνικός αερομεταφορέας σε συγκεκριμένο μη φερέγγυο σχήμα.
Καταθέσαμε επίκαιρη ερώτηση στον Υπουργό Μεταφορών  στις 12/01/09 και στην οποία ζητούσαμε  να απαντηθεί:
-Σε ποιό σημείο βρίσκεται η διαδικασία πώλησης των Ο.Α. και ποιοί οι οριστικοί συμμετέχοντες;
-Ποιό το εναλλακτικό σχέδιο σε περίπτωση που δεν καταλήξει θετικά ο διαγωνισμός, δεδομένης της δεσμευτικής συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση;
-Ποιά θα είναι η τύχη των εργαζομένων –μονίμων και συμβασιούχων-  με δεδομένους τους Νόμους 3710/08 και 3717/08, εφόσον δεν ολοκληρωθεί η διαδικασία πώλησης;
- Ότι από την ανελαστική συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, η μη τήρηση των όρων της, σημαίνει οριστικό κλείσιμο της εταιρείας;
- Αν ως νέος Υπουργός Μεταφορών ο κ. Στυλιανίδης θα επωμιστεί τις ευθύνες μιας εκποίησης και με  ότι αυτό  συνεπάγεται;

Δυστυχώς απάντηση δεν λάβαμε.  Ο νέος Υπουργός απέφυγε να προσέλθει στο κοινοβούλιο  και  έστειλε τον Υφυπουργό του, ο οποίος εβρισκόμενος  σε δύσκολη θέση, απέφυγε  να τοποθετηθεί και να πάρει θέση.
Προειδοποιήσαμε την κυβέρνηση να μην αποτολμήσει να εκποιήσει έναντι πινακίου φακής και μάλιστα ως παράκλητη τον εθνικό αερομεταφορέα.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

• Ο στόχος της κυβέρνησης υπήρξε μικρός, κοντόφθαλμος.
• Κι αν ακόμα δεχθούμε τις επενδυτικές δυσκολίες  λόγω της οικονομικής κρίσης, το τραγικό και ολέθριο λάθος της υπήρξε ότι:
 Χάθηκαν πέντε (5) χρόνια ευνοϊκής οικονομικής συγκυρίας. Η κυβέρνηση επαναπαύτηκε επί μακρό χρόνο κάνοντας απλή   διαχείριση και  φόρτωσε την νέα εταιρεία των ΟΑ που δημιουργήθηκε το 2003, με νέα χρέη και ελλείμματα.
 Δεν έβαλε ως στόχο την δημιουργία ενός εφικτού σχήματος ανασυγκρότησής της, συνάπτοντας στρατηγική συμμαχία με αξιόπιστη αεροπορική εταιρεία,  σε συνδυασμό με κρατικά και ιδιωτικά κεφάλαια.
 Για να κάνει «υποτίθεται» ελκυστική την πώληση, χρέωσε την αμφιβόλου αποτελέσματος «εξυγίανση», στον Έλληνα πολίτη με την πρόωρη συνταξιοδότηση χιλιάδων νεότατων εργαζόμενων για να λάβει στις 31/1/09 τα επίχειρα. Δύο ανάξιες λόγου προσφορές.
Τίθενται επιτακτικά ερωτήματα που επιζητούν απαντήσεις:
- Υπήρξε και σε ποιο βαθμό ολοκληρωμένη μελέτη αποτίμησης της εταιρείας;
- Γιατί οι φάκελοι προς τους ενδιαφερόμενους υπήρξαν ελλείπεις και διέρρεαν ότι δεν είχαν παραλάβει τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας;
- Πόσο θα πληρώσει το ελληνικό δημόσιο την εταιρεία αποτίμησης;
- Η εταιρεία συμβούλων και αξιολόγησης Lazard τι ακριβώς αντικείμενο είχε και πως προχώρησε την εκποιητική διαδικασία χωρίς να έχει έγκαιρα τους πλήρους φακέλους;
- Η παραπάνω εταιρεία κατέστησε γνωστό στην κυβέρνηση ότι μέχρι την τελευταία στιγμή ανέμενε τα στοιχεία της αποτίμησης; Τι είδους συνεργασία υπήρξε μεταξύ κυβέρνησης – Lazard και εταιρείας αποτίμησης;
- Πόσο θα πληρώσει το ελληνικό δημόσιο για τις ατελέσφορες υπηρεσίες των δύο εταιρειών;
- Ο Επίτροπος κύριος Ταγιάνι που εκθείαζε τις εκποιητικές διαδικασίες του κ. Χατζηδάκη, που όρισε και επιτροπεία, σίγουρα αισθάνεται ικανοποιημένος αφού μια έστω μικρή Ευρωπαϊκή αεροπορική  εταιρεία οδεύει σε δόλια πτώχευση σε δόλια διάλυση, προς όφελος των ανταγωνιστών της, όμως:
- Η κυβέρνηση και ο κ. Χατζηδάκης δεν κατάλαβαν ακόμα ότι είχαν λάθος στόχο, σε αντίθεση με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες που διαχειρίστηκαν τις προβληματικές αεροπορικές εταιρείες τους, με σχέδιο εντός των Ευρωπαϊκών συνόρων. Έτσι:
- Η Austrian Airlines και η Brussels Airlines προσανατολίσθηκαν στη Γερμανική Lufthansa και φαίνεται ότι και η Σκανδιναβική SAS, προς τα εκεί προσανατολίζεται.
- H British Airways συζητά με την Iberia και διαφαίνεται ότι κλείνει η συμφωνία, και η Air France-KLM απέκτησε το 25% της Alitalia, μετά από πρωτοβουλία της συντηρητικής Ιταλικής κυβέρνησης, προκειμένου να συνάψει στρατηγική συμμαχία.

Τίθεται τέλος ένα μέγα θέμα εξαπάτησης του Κοινοβουλίου διότι:
Υφάρπαξε την έγκρισή του ο κ. Χατζηδάκης με το επιχείρημα «θα πωληθεί μετά βεβαιότητας η εταιρεία αλλά πρέπει να απαλλαγεί από τα οικονομικά βάρη άπαξ δια παντός». Κάτω απ’ αυτό το εκβιαστικό δίλημμα ψηφίστηκε ο Νόμος 3717/08 και οι έλληνες πολίτες αναγκαστικά θα καταβάλλουν 1.3 δις €. Ποια θα είναι η τύχη αυτού του έωλου Νόμου και των εργαζομένων;
 Τα  τραγικά όμως λάθη της κυβέρνησης - στο όνομα  των ατυχών μεταρρυθμιστικών προγραμμάτων  της - δεν μπορούν να διορθωθούν με την οριστική παράδοση των ΟΑ  με εξευτελιστικούς όρους στον όποιο τυχόντα «επενδυτή».  Στο έσχατο σημείο που έφθασαν τα πράγματα, ούτε τα μπαλώματα  με «παρακλητικές» απ’ ευθείας διαπραγματεύσεις για νέα σχήματα ούτε μια νέα διαγωνιστική διαδικασία θα έχει  μέλλον.
Μια νέα διαγωνιστική διαδικασία -έστω και με  ακριβή και  σύννομη διαδικασία αποτίμησης  της περιουσίας της εταιρείας και με σαφώς προσδιορισμένο το ακριβές αντικείμενο της πώλησης, πάλι θα είναι  ατελέσφορη.  Η λύση -  που τεχνηέντως διαρρέει η κυβέρνηση - ότι θα προχωρήσει στην λειτουργία μιας μικρής εταιρείας 20 αεροσκαφών δηλαδή μιας εταιρείας για τις άγονες γραμμές, θα είναι παραδοχή πως ότι σχεδίασε  είχε στόχο, την εξυπηρέτηση των ανταγωνιστών της εταιρείας. Αν τελικά αυτός ήταν ο στόχος – τον οποίον είχαμε εγκαίρως καταγγείλει- τότε πρόκειται περί μεθόδευσης.