Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 
ΣυνέντΡυξη Ξ³ΞΉΞ± τις άγονΡς γραμμές στο δημοσιογράφο Χάρη Καρανίκα

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 1:Ποιοι είναι κατά τη γνώμη σας οι βασικοί λόγοι που «απογείωσαν» το ύψος των επιχορηγήσεων στις 50 άγονες γραμμές; Θα μπορούσατε να δώσετε χαρακτηριστικά παραδείγματα επιδοτούμενων γραμμών των οποίων το κόστος έχει αυξηθεί σημαντικά;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μέχρι το 1985 η έννοια και το πρόβλημα των «άγονων γραμμών» υφίστατο  αλλά δεν υπήρχε φορέας να έχει την ευθύνη. Το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας έως τότε χορηγούσε τις «άδειες σκοπιμότητας» για τους βασικούς ακτοπλοϊκούς κορμούς και εκλιπαρούσε τους μειοδότες να εξυπηρετούν και κάποιο άγονο, άτυχο νησί π.χ. την Κάσο ή την Κάρπαθο στην διαδρομή από Πειραιά προς Ρόδο. Έκαναν δηλαδή οι ακτοπλόοι ρουσφέτι ή χατίρι  στο κράτος μια φορά το μήνα να προσεγγίσουν κάποιο άγονο νησί. Τα τελευταία 24 χρόνια , με την ίδρυση του Υπουργείου Αιγαίου καθιερώθηκε συχνότητα και σταθερότητα στην ακτοπλοϊκή επικοινωνία των μικρών νησιών. Tον Μάρτιο του 2004 για τις 50 άγονες γραμμές εδαπανούντο περίπου 23 εκατομμύρια ευρώ. Η κυβέρνηση του κ. Καραμανλή που θα καταργούσε το σπάταλο κράτος εκτόξευσε στα 100 εκατομμύρια ευρώ την δαπάνη για όλες τις ίδιες γραμμές και με χείριστη όμως παροχή υπηρεσιών.

 


ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Κάποιοι επικαλούνται το γεγονός ότι μπήκαν στις άγονες καλύτερα πλοία – αυτό κατά τη γνώμη σας δικαιολογεί αύξηση της τάξεως του 400% σε πέντε χρόνια;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Λάθος, χειρότερα πλοία δρομολογήθηκαν. Στη Λήμνο π.χ. ενώ μέχρι τον Μάρτιο του 2004 υπήρχε επικοινωνία με την Αττική 5 ή 6 φορές την εβδομάδα και  με την Βόρεια Ελλάδα καθημερινά, κατόρθωσε η νέα διακυβέρνηση η επικοινωνία να μειωθεί κατά 50%. Πέτυχε το ακατόρθωτο, και να εκτοξεύσει την  δαπάνη πενταπλασιάζοντας την και να χειροτερέψει την επικοινωνία.  Τώρα, αν σε 2 ή 5 γραμμές παρέχονταν  υψηλές υπηρεσίες και στις υπόλοιπες 45 χείριστες,  ε, αυτό είναι κατάντια. Ούτε στον Μεσαίωνα δεν κυκλοφορούσαν πλοία όπως το «Παναγία Σουμελά» ή το  «Νόνα Μαίρη» του κ. Μανούση.

 

 


ΕΡΩΤΗΣΗ 3:Ποιοι είναι οι εφοπλιστές που ωφελήθηκαν περισσότερο από την αύξηση των επιδοτήσεων;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Δεν έχετε παρά αν δείτε τις καταστάσεις του Υπουργείου. Τα στοιχεία έχουν δημοσιευθεί και μάλιστα το ΠΑΣΟΚ με ερωτήσεις του στην Βουλή έλεγξε την κυβέρνηση,  κατ’ επανάληψη.

 

 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 4:Γνωρίζετε ανθρώπους οι  οποίοι έλαβαν επιδότηση χωρίς να έχουν εκείνη την περίοδο πλοίο – ή βάζοντας σε άγονη γραμμή ένα καΐκι για την εξυπηρέτηση των νησιωτών; Υπάρχουν άλλες τέτοιες ιστορίες «άγονης» τρέλας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι καταγγελίες φορέων του Αρχιπελάγους, Δημάρχων, Επιμελητηρίων, Νομαρχών, την τελευταία πενταετία δεν έχουν τέλος. Εκείνος που είχε το θάρρος να εναντιωθεί και πάλεψε για να ξεσκεπάσει τις «φωτογραφικές διακηρύξεις»  ήταν ο Δήμαρχος της Τήλου.

 


ΕΡΩΤΗΣΗ 5:Από το 2000 έως το 2004 τι αύξηση είχε γίνει στις επιχορηγήσεις;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Έως τον Μάρτιο του 2004  - που παρέδωσα το Υπουργείο  - οι χρηματοδοτήσεις για 50 ακτοπλοϊκές γραμμές ήταν μεταξύ 18 και 23 εκατομμυρίων  ευρώ. Το 2002 άλλαξε το σύστημα  με την κατάργηση του cambotage και τον νέο Νόμο που άρχισε να ισχύει. Για  10 γραμμές που λειτουργούσαν   το 1991 η δαπάνη ήταν  2 εκατ. ευρώ, αν καλά ενθυμούμαι.

 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 6: Ποια είναι τα νησιά εκείνα που, παρά την αύξηση του 400%, ακόμα και σήμερα δεν εξυπηρετούνται; Πώς σχολιάζετε αυτό το γεγονός;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ακόμα και τα πλησιέστερα νησιά στην Αττική όπως η Σέριφος, η Κύθνος, η Σίφνος έχουν χειρότερη επικοινωνία από ποτέ, για να μην μιλήσω για τον Αη Στράτη ή την Κάσο. Δυστυχώς ο κ. Παυλίδης ακύρωσε τους υπό εξέλιξη διαγωνισμούς για την ναυπήγηση νέων σκαφών με το σύστημα P.F.I. (Private Finance Initiative) που είχε προκηρύξει το Υπουργείο Οικονομίας  γιατί οι υμέτεροι ακτοπλόοι  ήθελαν να παίρνουν ζεστό χρήμα χωρίς να επενδύουν. Έτσι ματαίωσαν το σχέδιο και τον προγραμματισμό του Υπουργείου Αιγαίου που είχε την έγκριση της αρμόδιας Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 7:Πόσα υπέργηρα πλοία επιχορηγούνται ετησίως με κονδύλια που ξεπερνούν ακόμα και την αξία τους;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τα πλοία των συγκεκριμένων ακτοπλόων  που βρίσκονται στην  επικαιρότητα είναι τα χαρακτηριστικά παραδείγματα.

 


ΕΡΩΤΗΣΗ 8:Και πόσα περισσότερα νέα πλοία έχουν μπει στις άγονες γραμμές σε σχέση με το 2004;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ελάχιστα, χωρίς να μπορώ να υπεισέρθω σε λεπτομέρειες. Ταξίδεψα από Ικαρία και από Χίο με το  πλοίο «Νήσος Χίος» πρόσφατα και μπορώ να πω ότι είναι αξιοπρεπές. Δυστυχώς όμως δεν είναι ο κανόνας. Είναι απαράδεκτο το 2009 για να ταξιδέψει κανείς από το  Λαύριο στην Λήμνο να χρειάζεται 18 ώρες. Υπόψη ότι την επόμενη μέρα των βουλευτικών εκλογών του 2007 καταργήθηκε το δρομολόγιο Πειραιάς Λήμνο.

 


ΕΡΩΤΗΣΗ 9:Πώς γίνεται κατά τη γνώμη σας να αυξάνονται έως και κατά 60% οι προϋπολογισμοί επιδοτήσεων δρομολογίων σε επαναληπτικούς διαγωνισμούς που απέχουν μεταξύ τους 4 μήνες;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτό θα το ψάξει η Επιτροπή της Βουλής όμως είναι αποτέλεσμα και του καρτέλ που δημιουργήθηκε από τους «γαλάζιους» ακτοπλόους  μετά το 2004 και το οποίο απεδέχθη  η κυβέρνηση.

 


ΕΡΩΤΗΣΗ 10:Πιστεύετε ότι η βάπτιση νέων επιδοτούμενων γραμμών (13 από το 2004 έως σήμερα) έγινε με βάση διαφανή κριτήρια; Θα μπορούσατε να δώσετε παραδείγματα νέων επιδοτούμενων γραμμών των οποίων το κόστος είναι υπερβολικά μεγάλο;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σας είπα, οι γραμμές το 2004 ήταν 50 και σήμερα αν δεν κάνω λάθος είναι 53 ή 54. Εκείνο που έχει σημασία είναι οι αλλαγές προορισμών που έγιναν π.χ. κατήργησαν μια με προοπτική γραμμή που ήταν  Μυτιλήνη-Λήμνο, -Βόλος. Τα καρτέλ επέβαλαν διπλασιασμό της επιδότησης π.χ.  άλλων γραμμών όπως Μυτιλήνη, Λήμνος, Θεσσαλονίκη με καταστρατήγηση του Νόμου του 2002.