Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 
ΣυνέντΡυξη στον Δημοσιογράφο Νίκο ΞœΞΏΟ…ΞΌΞΏΟΟΞ· - ΕΛΕΞ₯Ξ˜Ξ•Ξ‘ΞŸΞ€Ξ₯ΠΙΑ

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Πώς σχολιάζετε την εμφάνιση του Ανδ. Βγενόπουλου στο προσκήνιο, με δεδομένο και όσα είχαν διαδραματιστεί μεταξύ κυβέρνησης και MIG σχετικά με τον ΟΤΕ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το ΠΑΣΟΚ  κατήγγειλε τις ευθύνες για την εκποίηση του ΟΤΕ, του κερδοφόρου οργανισμού τηλεπικοινωνιών που επί των ημερών του ΠΑ.ΣΟ.Κ. έγινε ένας από τους έξι μεγαλύτερους οργανισμούς της Ευρώπης. Την πόρτα για την άλωση του ΟΤΕ την άνοιξε η κυβέρνηση με την κατάργηση των  Νόμων  2843/2000 και 2257/1994 που εξασφάλιζαν την ελάχιστη συμμετοχή του Δημοσίου στο 33% και τον περιορισμό του δικαιώματος ψήφου στα 5%.   Επιπόλαια ή δόλια η κυβέρνηση, έδωσε την δυνατότητα στη M.I.G. ν΄ αγοράσει το κρίσιμο πακέτο των μετοχών και να λειτουργήσει ως ιδιοκτήτης - διαπραγματευτής με την Deutsche Telekom  και να κερδίσει εις βάρος του δημοσίου. Ο κ. Βγενόπουλος είναι επιχειρηματίας και κάνει την δουλειά του. Η κυβέρνηση ελέγχεται, για ανεκδιήγητους ή για ύποπτους χειρισμούς.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 2:Στην πρόσφατη συνάντησή του με τον Ανδ. Βγενόπουλο ο κ. Παπανδρέου μίλησε για ένα μεικτό σχήμα, δηλαδή για μια μετοχική συνεργασία Δημοσίου-MIG στην ΟΑ. Αυτό προφανώς μεταφράζεται σε μια συνδιοίκηση, όμως ποιοι θα είναι σε αυτή την περίπτωση οι ρόλοι κάθε εταίρου;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ:Η θέση του ΠΑΣΟΚ είναι ξεκάθαρη: Μικτό σχήμα με ιδιωτικά και κρατικά κεφάλαια και στρατηγική συμμαχία με αξιόπιστο διεθνή αερομεταφορέα. Η κυβέρνηση, αφού ναυάγησε ο μονοδιάστατος προσανατολισμός της, προς την περιοχή των Εμιράτων, και αφού προηγουμένως αποκήρυξε την λύση που σήμερα εν μέρει δρομολογεί, εξέπεμψε ύστατη έκκληση  στους Έλληνες «πατριώτες» επιχειρηματίες. Η κυβέρνηση και πάλι  ακολουθεί τα  γεγονότα αντί  η ίδια  να τα δρομολογεί.  Οι εξελίξεις διαμορφώνονται  ερήμην της. Η λύση «αλά Ιταλικά» -την οποία πριν λοιδορούσε- δεν έχει καμία σχέση με την λύση της ALITALIA. Με πρωτοβουλία της Ιταλικής κυβέρνησης έγινε consortium  πολλών επενδυτών, που συνδυάστηκε εκ των προτέρων  με σύναψη στρατηγικής συμμαχίας με την Lufthansa ή την  Air France – K.L.M.  Επέλεξε την δεύτερη χωρίς να εκδιωχθούν οι εργαζόμενοι και να φορτωθούν οι πολίτες το κόστος. Στην  περίπτωση μας «παρουσιάστηκε αυτοβούλως ένας επενδυτής»- δεν δημιούργησε δηλαδή η κυβέρνηση πλατφόρμα επενδυτικής συμμαχίας-, δεν δρομολόγησε στρατηγική συμμαχία, χρέωσε στους Έλληνες πολίτες την πρόωρη συνταξιοδότηση των  εργαζομένων- παρά τη θέληση τους- και στέλνει τον λογαριασμό ύψους 1.4 δις €  στον φορολογούμενο πολίτη.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Σε συνέχεια της προηγούμενης ερώτησης, μια κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ είναι διατεθειμένη να δαπανήσει 100, 200 ή και περισσότερα εκατ. ευρώ για να επανακρατικοποιήσει την ΟΑ ή για να λάβει μέρος των μετοχών της;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ δεν θα συνομολογούσε ποτέ στις Βρυξέλλες μια συμφωνία όπως εκείνη της 17 Σεπτεμβρίου,  όταν ακόμα εκκρεμούν οι αποφάσεις των δικαστηρίων υπέρ της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ. Οι Ο.Α δικαιώνονται δικαστικά και πριν μια εβδομάδα εισήχθησαν στα ταμεία της εταιρείας 290 εκατομμύρια €. Ιδού αμέσως-αμέσως η αναγκαία συμμετοχή του δημοσίου. Το ΠΑΣΟΚ μιλάει για κρατική συμμετοχή όχι για πλήρης κρατική εταιρεία και ως προς το management δεν είμαστε δογματικά τοποθετημένοι. Όπως δήλωσε και ο Γιώργος Παπανδρέου στην τελευταία συνέντευξη του. Υπάρχει π.χ. το παράδειγμα της σύμβασης για το Αεροδρόμιο Ελ. Βενιζέλος όπου το πλειοψηφικό πακέτο έχει το δημόσιο.

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Η κυβέρνηση υπεραμύνεται των επιλογών της λέγοντας ότι και το ΠΑΣΟΚ είχε επιχειρήσει να αποκρατικοποιήσει την εταιρεία, ενώ αναφέρεται και σε δηλώσεις συναδέλφων σας βουλευτών που είχαν μιλήσει για εκκαθάριση της Ολυμπιακής. Τελικά, ποια είναι η διαφορά στον τρόπο που το ΠΑΣΟΚ αντιμετωπίζει το θέμα της ΟΑ, σε σύγκριση με την κυβέρνηση;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Βεβαίως, είχαμε δρομολογήσει λύση με διαφορετικό όμως περιεχόμενο, αφού η τότε αποτίμηση της αξίας -του πτητικού έργου  -ήταν 137 εκατομμύρια € δηλαδή πολλαπλάσια της αποτίμησης που η σημερινή κυβέρνηση εμφάνισε και η οποία δεν λαμβάνει υπόψη την φήμη, την πελατεία της εταιρείας και το προσωπικό της που είναι τα μεγάλα της πλεονεκτήματα.

Δεν χρεωνόταν στους Έλληνες πολίτες η πρόωρη συνταξιοδότηση εργαζομένων αλλά η διαχείριση του προσωπικού  ήταν στην ευθύνη της αναλαμβάνουσας πλειοδοτούσας εταιρείας. Η διαφορά είναι τεράστια. Η Alitalia με 22.000 εργαζομένους, συνταξιοδότησε μόλις τους 2.000 και το νέο μικτό σχήμα αναλαμβάνει όλες τις υποχρεώσεις  του προσωπικού και όχι ο προϋπολογισμός του Ιταλικού κράτους. Ειδικά για το προσωπικό των Ο.Α. θυμηθείτε ότι η κρατική ΕΡΤ τροφοδότησε  και στελέχωσε την ιδιωτική τηλεόραση, όπως  από τις Ο.Α. άντλησε στελέχη και πρωτολειτούργησε η Aegean.  ’ρα με το σωστό management με την αξιοποίηση του  προσωπικού   οι Ο.Α μπορούν να  γίνουν κυρίαρχη  εταιρεία.

 

 

ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Έστω πως γίνονται εκλογές, πως το ΠΑΣΟΚ αναδεικνύεται πρώτο κόμμα χωρίς αυτοδυναμία και αναλαμβάνετε την κυβέρνηση με την υποστήριξη του ΣΥΡΙΖΑ, που ζητά ενιαία και δημόσια εταιρεία. Σε αυτή την περίπτωση η ΟΑ δεν θα αποτελέσει σημείο τριβής στις σχέσεις των δύο κομμάτων;


ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο  σχηματισμός μιας κυβέρνησης συνεργασίας προϋποθέτει προγραμματική συμφωνία. Κάτι τέτοιο όμως προς το παρόν  δεν τίθεται, δεδομένης της άρνησης του ΣΥΡΙΖΑ. Το ΠΑΣΟΚ στοχεύει στην αυτοδυναμία και βεβαίως μετά τις εκλογές είναι ανοικτό σε προγραμματική συμφωνία.  Το θέμα των Ο.Α. με δεδομένη την θέση μας για ένα μικτό σχήμα και στη λογική μιας συνεργασίας μακροπρόθεσμης κράτους-ιδιωτών με τη σύναψη μιας σύμβασης  λειτουργικής  δεν θα είναι εύκολο να απορριφθεί από συνεργαζόμενο κόμμα όταν το κράτος θα διατηρήσει το πλειοψηφικό πακέτο. Η εκχώρηση του management σαφώς θα διαμορφώνει και υποχρεώσεις εποπτικού ελέγχου του κράτους.


ΕΡΩΤΗΣΗ 6:Τελικά, υπάρχει δυνατότητα για μια ενιαία και δημόσια ΟΑ;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ανέλυσα προηγουμένως πως βλέπουμε το μικτό σχήμα. Γι’ αυτό  έχουν ωριμάσει οι συνθήκες  στην κοινωνία και στην συντριπτική πλειοψηφία των πολιτικών σχηματισμών.
Οι ίδιοι οι εργαζόμενοι κατανοούν  τα συσσωρευμένα προβλήματα  στις αεροπορικές εταιρείες  μετά την  κρίση του 2001. Στόχος όλων   πρέπει να είναι η σωτηρία της  εταιρείας και η προοπτική της εξέλιξης της σε περιβάλλον  κρίσης. Τα κόμματα υπεύθυνα να εργασθούν για την προοπτική ενός εθνικού αερομεταφορέα που θα αποτρέπει μονοπωλιακές ή ολιγοπωλιακές καταστάσεις.  Οι Ο.Α. δεν έχουν μόνο τη διεθνή φήμη και την Ελληνική πελατεία του εσωτερικού και των ομογενών, έχουν τη σφραγίδα της ασφάλειας που δεν είναι αμελητέο προσόν.