ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ THN ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΝΙΚΗ»
ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ : ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΞΥΓΙΑΝΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΟΙΗΣΗ *ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗ
Η περίπτωση της ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ και της εκποίησης της, αποτελεί ένα ακόμα απτό δείγμα της προχειρότητας με την οποία πολιτεύεται η Συντηρητική Κυβέρνηση της Ν.Δ, της ανικανότητας της να διαχειριστεί την δημόσια περιουσία, αλλά και της πλήρους διάστασης των όσων έταζε προεκλογικά και των όσων πράττει. Η Συντηρητική Κυβέρνηση διακήρυττε προεκλογικά ότι θα εξυγιάνει τις προβληματικές επιχειρήσεις και θα αναπτύξει εισέτι τους οργανισμούς στρατηγικής σημασίας. Έξι χρόνια διακυβέρνησης πράττει ακριβώς το αντίθετο. Εκποίησε κατ’ αρχήν τον ΟΤΕ – έναν από τους έξι μεγαλύτερους τηλεπικοινωνιακούς οργανισμούς της Ευρώπης και μάλιστα έναντι «πινακίου φακής». Διόγκωσε τα ελλείμματα και τα χρέη στους Δημόσιους οργανισμούς Το Σεπτέμβριο του 2004 από την Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι ο Εθνικός Αερομεταφορέας οδηγείται σε εκκαθάριση και κλείσιμο Έκτοτε, επί τέσσερα χρόνια η εταιρεία λειτουργούσε στον «αυτόματο πιλότο», δεν οδηγήθηκε σε εκκαθάριση και λόγω της κακοδιαχείρισης συσσωρεύτηκαν ζημίες οκτακοσίων εξήντα τριών εκατομμυρίων ευρώ (863.000.000€) Το 2004 η νέα εταιρεία των ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΕΡΟΓΡΑΜΜΩΝ άρχισε την λειτουργία της με ενεργητικό εκατό σαράντα εκατομμύρια ευρώ (140.000.000€) Μόνο το πρώτο εξάμηνο του 2008 η εταιρεία έχασε 150.000 θέσεις επιβατών. Το 2008 εκτελούσαν πτήσεις μόλις 27 αεροσκάφη έναντι 48 του 2004, με αποτέλεσμα την απώλεια εσόδων, την υποβάθμιση και τον είσετι διασυρμό της εταιρείας Μεθοδευμένα εκχωρήθηκε δωρεάν στους ανταγωνιστές της το μεγαλύτερο μερίδιο της αγοράς. Μέσα σε όλο αυτό το πλέγμα, η Κυβέρνηση, ούτε διαπραγματεύτηκε στις Βρυξέλλες, ούτε ανέμενε τις αποφάσεις των ελληνικών δικαστηρίων, δεν υπερασπίστηκε στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια τις αποφάσεις που δικαίωναν την εταιρεία. Αντιθέτως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επέβαλε μετά το 2004 νέα πρόστιμα ύψους οκτακοσίων πενήντα εκατομμυρίων ευρώ (850.000.000€), ενώ δεν δημοσιεύθηκε κανένας ισολογισμός της εταιρείας μετά την 31/12/2004. Οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ελέγξαμε και καταγγείλαμε στη Βουλή την κυβέρνηση καταθέτοντας οικονομικά στοιχεία και εγκαλώντας την γιατί επί πέντε χρόνια απαξίωνε τον Εθνικό Αερομεταφορέα με τον καταγγελτικό της λόγο και γιατί με την πενταετή απραξία της οδηγήθηκε η εταιρεία στην αλματώδη αύξηση ελλειμμάτων και χρεών. Από το 2004 και μετά, το νέο χρέος έφθασε στα 851 εκατομμύρια Ευρώ για τις Ο.Α. Υπηρεσίες, και 622 εκατομμύρια Ευρώ για τις Ολυμπιακές Αερογραμμές. Ελέγξαμε την Κυβέρνηση διότι δρομολόγησε στις αρχές του φθινοπώρου την έωλη διαγωνιστική διαδικασία χωρίς να είχε ολοκληρωθεί η αποτίμηση της περιουσίας της Εταιρείας. Αποτέλεσμα της προχειρότητάς της ήταν να διαπιστώσει στη συνέχεια και η ίδια με έκπληξη, τον απαξιωτικό τρόπο με τον οποίο αποχωρούσαν οι μνηστήρες των Εμιράτων και να οδηγηθεί αναγκαστικά να κηρύξει άγονο τον διαγωνισμό και να προβεί στη συνέχεια σε «πατριωτικό» κάλεσμα των Ελλήνων επιχειρηματιών για να συμμετάσχουν και να εκδηλώσουν τον ενδιαφέρον τους. Όμως η αποτίμηση που ανακοινώθηκε αμέσως μετά την αποτυχημένη διαδικασία πώλησης απέχει πολλαπλώς από εκείνη του 2003, όπου μόνο το πτητικό έργο αποτιμόταν 137 εκ. €. Η κυβέρνηση οδηγήθηκε αναγκαστικά να δρομολογήσει υποτίθεται μια λύση «αλλά Ιταλικά» την οποία - ας μη λησμονούμε – λοιδορούσε μέχρι τότε και είναι καταγεγραμμένη στα πρακτικά της Βουλής, η μετά βδελυγμίας απόρριψη μιας τέτοιας λύσης από εγχώριους επενδυτές δια στόματος του ίδιου του κ. Χατζηδάκη. Όμως η νέα διαδικασία των απευθείας διαπραγματεύσεων δεν έχει καμία σχέση με τη λύση της ΑLITALIA. Στη γείτονα χώρα ο σχεδιασμός και η πρωτοβουλία ανήκε στην Ιταλική κυβέρνηση, η οποία σχεδίασε και δρομολόγησε την δημιουργία ενός consortium Ιταλών επενδυτών η οποία συνδυάστηκε εκ των προτέρων με την προοπτική σύναψης στρατηγικής συμμαχίας με ένα από τα δύο μεγάλα μπλοκ, την Lufthansa ή την Air France -KLM. Η Ιταλία επέλεξε και υπέγραψε στρατηγική συμμαχία με την δεύτερη, χωρίς όμως να εκδιωχθούν οι εργαζόμενοι και να φορτωθεί στους πολίτες το κόστος της εξυγίανσης της ΑLITALIA. Στη χώρα μας αντιθέτως η κυβέρνηση: Φορτώνει στον Έλληνα φορολογούμενο πολίτη το κόστος του 1,4 δις για πρόωρη συνταξιοδότηση νεότατων σε ηλικία εργαζομένων, δεν δρομολογεί λύση συλλογική, εγκαταλείπει την αναγκαία συμμετοχή του κράτους στο όποιο νέο σχήμα της προκύψει.
Η κυβέρνηση δυστυχώς μετά το ναυάγιο των Εμιράτων και πάλι αντί να δρομολογήσει η ίδια τις εξελίξεις ακολουθεί τα γεγονότα. Έτσι παρουσιάστηκε ένας επενδυτής χωρίς όμως να έχει δημιουργήσει η κυβέρνηση πλατφόρμα επενδυτικού και στρατηγικού σχεδίου.
Η σύμβαση που τελικά υπεγράφη με την MIG στις 23 Φεβρουαρίου 2009 και η οποία ήλθε προς κύρωση στη Βουλή: - Δεν διασφαλίζει την εθνικότητα της εταιρείας - Δεν προβλέπει και δεν εξασφαλίζει – σε περίπτωση μεταπώλησης της – το πρώτο δικαίωμα επαναγοράς μετοχών να έχει το Ελληνικό Δημόσιο, όταν μάλιστα ο ίδιος ο αγοραστής διαβεβαίωσε ότι δεν διαφωνεί μ’ αυτήν την προοπτική - Σε περίπτωση διαφωνίας δεν εξασφαλίζεται ότι η προσφυγή γίνεται στα Ελληνικά Δικαστήρια αλλά οι διαφορές επιλύονται μέσω διεθνούς διαιτησίας - Δεν αξιολογούνται οι επιπτώσεις παραχώρησης του δικαιώματος παροχής περιορισμένων υπηρεσιών επίγειας εξυπηρέτησης στην ανάπτυξη των πέντε κυριότερων αεροδρομίων της χώρας (Ελ. Βενιζέλος, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Ρόδο και Κέρκυρας) Το ΠΑΣΟΚ καταγγέλλει το πρωτοφανές γεγονός να πωλείται εταιρεία του Δημοσίου και τις υποχρεώσεις, ύψους 1,4 δις ευρώ να τις αναλαμβάνει ο Έλληνας φορολογούμενος πολίτης και όχι ο αγοραστής, όπως έπραξε η δεξιά Ιταλική κυβέρνηση με την ALITALIA. Στον προϋπολογισμό του 2009 δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τις απαιτούμενες ασφαλιστικές και συνταξιοδοτικές δαπάνες Το ΠΑΣΟΚ εμμένει στην πρόταση του για μικτό σχήμα με κρατικά και ιδιωτικά κεφάλαια και σύναψη στρατηγικής συμμαχίας με αξιόπιστο διεθνή αερομεταφορέα.
*Ο Νίκος Σηφουνάκης, είναι βουλευτής και Πολιτικός Εκπρόσωπος του ΠΑΣΟΚ για θέματα Μεταφορών και Επικοινωνιών.
|