Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 
,

 
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Επί μια εβδομάδα, σχεδόν, η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο της παγκόσμιας προσοχής. Στο εσωτερικό, λαμβάνουν χώρα πρωτόγνωρες - για τα πολιτικά μας ήθη – διεργασίες που έχουν έναν και μόνο τελικό στόχο : να παραμείνει η Ελλάδα στη σφαίρα των αναπτυγμένων χωρών του πλανήτη και να μην διολισθήσει στις γκρίζες ζώνες του διεθνούς συστήματος.
Σε αυτές τις ιστορικές στιγμές, η πολιτική πρωτοβουλία για συναίνεση έχει μέγιστη αξία για να βγει από το πολιτικό αδιέξοδο η χώρα, και, κυρίως, για να αποφευχθεί η γενικευμένη σύγκρουση, «ο πόλεμος όλων εναντίον όλων» που φάνταζε αναπόφευκτος.
«Αληθινός ηγέτης είναι εκείνος που μπορεί να αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού», παραδέχονται όλες οι μεγάλες πολιτικές προσωπικότητες που γνώρισε ο Κόσμος. Και ο Γιώργος Παπανδρέου υπήρξε ένας τέτοιος που μας έμαθε να σκεφτόμαστε με όρους οικουμενικούς, να επιζητούμε την καινοτομία, να μην υποχωρούμε μπροστά στη μικρότητα και να αναζητούμε τον άνθρωπο πίσω από κάθε πολιτική πρωτοβουλία. Υπήρξε για εμένα μεγάλη τιμή να συμμετάσχω στις κυβερνήσεις του Γ. Παπανδρέου.
Στο νέο πρωθυπουργό που αναλαμβάνει τη διακυβέρνηση της χώρας στην πιο ιστορική της καμπή– ευχόμαστε- κάθε επιτυχία για να πετύχουμε στον κοινό μας στόχο σε αυτό τον αγώνα
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το νομοσχέδιο που εισηγούμαστε για το Νέο Τρόπο Έκδοσης Αδειών Δόμησης και Ελέγχου των Κατασκευών φιλοδοξεί να αλλάξει ριζικά το αποτύπωμα που άφησε στο χώρο η ελληνική κοινωνία, αλλά και ο θεσμικός εκφραστής της - που είναι το Κράτος - από την Μεταπολίτευση μέχρι σήμερα : το αποτύπωμα της «Αυθαίρετης Πολιτείας».
Τις τελευταίες δεκαετίες, η ανθρώπινη παρέμβαση στο χώρο και στο ιδιαίτερο ελληνικό τοπίο έχει λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Οι οικισμοί επεκτείνονται πέραν των ορίων τους προς όλες τις κατευθύνσεις χωρίς κανένα σχεδιασμό. Ταυτόχρονα, μεγάλα έργα -συχνά φαραωνικού τύπου – κατασκευάζονται χωρίς να τα επιβάλλει καμία ανάγκη αλλοιώνοντας ριζικά το τοπίο. Το τραγικό – ή το κωμικό, εξαρτάται από το πως αντιλαμβάνεται κανείς την έννοια του κωμικού – είναι ότι όλες αυτές οι μεταβολές δεν είναι αποτέλεσμα πληθυσμιακών πιέσεων αφού, στο διάστημα της τελευταίας δεκαετίας, ο πληθυσμός της χώρας διατηρείται περίπου σταθερός.
Το κυρίαρχο αίτιο της υπερ-εκμετάλλευσης του χώρου είναι ότι με την ανοχή της πολιτείας, η κερδοσκοπική αξιοποίηση της γης αποτέλεσε διαχρονικά, βασικό οικονομικό παράγοντα για εκτεταμένα κοινωνικά στρώματα αλλά και επίδειξη κοινωνικής ανέλιξης.
Η τραγική κατάσταση της ελληνικής οικονομίας αποδεικνύει περίτρανά το αδιέξοδο αυτής της πρακτικής. Και γι' αυτόν ακριβώς το λόγο η ανάγκη «αλλαγής πλεύσης» είναι επιτακτική. Η καταναλωτική υπο-κουλτούρα της εξάντλησης των φυσικών πόρων υπήρξε πολλαπλώς καταστροφική για την πατρίδα μας: Οι εκτεταμένες αστικοποιήσεις δεν συνοδευτήκαν από τη δημιουργία κατάλληλων υποδομών, γεγονός που οδήγησε στην εξαφάνιση της έννοιας του δημοσίου χώρου. Και όμως, ο δημόσιος χώρος ήταν το συστατικό στοιχείο της ελληνικής πόλης κατά τους κλασικούς και νέο-κλασικούς χρόνους. Η Αγορά, οι ανοιχτοί χώροι, τα πάρκα και οι πλατείες, η συντεταγμένη Ιπποδάμεια πολεοδομία, η δημόσια διοίκηση, η οικονομική και πολιτιστική ζωή αποτελούσαν από κοινού το Άστυ.
Η ποιότητα της δημοκρατίας αποτυπώνεται στον δημόσιο χώρο των πόλεων. Όσο, βαθαίνουν οι κοινωνικές ανισότητες τόσο κατακερματίζεται και ο δημόσιος χώρος. Η ανυπαρξία ζωτικού δημόσιου χώρου αντανακλά μια παθητική μάζα λαού που καταλήγει θεατής χωρίς συμμετοχή στα πολιτικά δρώμενα, που προτάσσει το προσωπικό, μικρό ή μεγάλο συμφέρον έναντι του συλλογικού.
Γιατί όμως επικράτησε στην εποχή μας αυτή η κατάσταση στο δομημένο περιβάλλον; Ποια είναι τα αίτια; Από το 1835 μέχρι το 1923 – για 88 χρόνια- ίσχυε το Βασιλικό Διάταγμα «Περί υγιεινής οικοδομής Πόλεων και Κωμών». Στη συνέχεια, από το 1923 έως το 1983 (για 60 χρόνια) το Νομοθετικό Διάταγμα «Περί σχεδίων πόλεων, Κωμών και Συνοικισμών του κράτους και οικοδομής αυτών» και από το 1983, ο Νόμος 1337 του Α. Τρίτση.
Από το 1923, και κάτω από την πίεση της στέγασης των προσφύγων, στην Ελλάδα ταυτίστηκε απόλυτα η ιδιοκτησία της γης με το δικαίωμα της οικοδόμησης της. Αυτό - κατά τους ιστορικούς της αρχιτεκτονικής και, κυρίως, τους ειδικούς του περιβάλλοντος - απεδείχθη μοιραίο για το ελληνικό τοπίο.
Από το 1960 και μετά, οι ασφυκτικές πιέσεις για επεκτάσεις σχεδίων πόλεων ακύρωσαν το ανεπαρκές θεσμικό πλαίσιο. Δυστυχώς, κανένας πολιτικός δεν τόλμησε να αντιταχθεί στο υποτιθέμενο δικαίωμα του Έλληνα να οικοδομεί οπουδήποτε αρκεί να διαθέτει 4 στρέμματα, ένα προνόμιο που δεν διαθέτει κανένας άλλος λαός στην Ευρώπη.
Η αλλοίωση, λοιπόν, του ελληνικού χώρου, η ασχήμια που επικράτησε γύρω μας έχει την ερμηνεία της. Εν ολίγοις, είναι η ταύτιση – ηθελημένη- της έννοιας του οικοπέδου με το κτήμα, τον αγροτικό κλήρο, δηλαδή, η ιδιοτελής, η «αυτάρεσκη» υπερτίμηση της γης.
Έτσι πορεύτηκε το «οικοδομείν» στην πατρίδα μας, και καταλήξαμε στη ζοφερή και χωρίς κανόνες πραγματικότητα που βιώνουμε σήμερα και που έχει σημαία το ελληνικό σόφισμα της οικοδόμησης «κατά παρέκκλιση». Η ανυπαρξία εξειδικευμένων αρχιτεκτονικών μορφολογικών κανόνων ή η καταστρατήγηση τους όπου αυτοί υπήρχαν, η απουσία ουσιαστικών και έμπρακτων ελέγχων, η συναλλαγή και η αλληλοσυγκρουόμενη, πολλές φορές, πολυνομία είχαν ως αποτέλεσμα την εικόνα που έχουμε όλοι μας σήμερα για τις πόλεις μας και το πληγωμένο ελληνικό τοπίο.
Όμως, η ποιότητα ζωής στο χώρο δεν είναι απλά ένα θέμα αισθητικής, ομορφιάς ή ασχήμιας. Είναι πρώτιστα ένα ζήτημα θεσμικό, επιταγών του Συντάγματος που κατοχυρώνει όχι μόνο την ιδιοκτησία αλλά και το καθήκον προστασίας του περιβάλλοντος και της ποιότητας στην καθημερινή μας ζωή.
Δυστυχώς, μέχρι σήμερα, η ίδια η Πολιτεία εξέθρεψε - με την πολυνομία και τις αναποτελεσματικές θεσμοθετημένες διαδικασίες - φαινόμενα διαφθοράς υπηρεσιών που έχουν λάβει ανεξέλεγκτες διαστάσεις. Όλες οι κοινωνικές έρευνες για τη διαφθορά στο δημόσιο τομέα και πολλά από τα πορίσματα των Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης αναδεικνύουν τα πολεοδομικά γραφεία ως τον αδύναμο κρίκο σε αυτήν την αλυσίδα της διαπλοκής.
Σήμερα όσο ποτέ είναι αναγκαία η εξυγίανση της όλης διαδικασίας. Απαιτούνται απλές - καθαρές - λιτές διαδικασίες, χωρίς περιπλοκές και ασάφειες.
Η ανάγκη για τη θεσμοθέτηση ενός νέου νομοθετικού πλαισίου για την έκδοση αδειών δόμησης πηγάζει από την απαίτηση ενός μεγάλου τμήματος της ελληνικής κοινωνίας και του τεχνικού κόσμου, ειδικότερα, για νομιμότητα, διαφάνεια και έλεγχο των κατασκευών. Η απαίτηση αυτή ωρίμασε κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων και προέρχεται από τη συνειδητοποίηση των άμεσων και έμπρακτων περιβαλλοντικών επιβαρύνσεων που προκαλεί η ανομία, αλλά και από την ανάγκη εκσυγχρονισμού των διαδικασιών τεκμηρίωσης, έκδοσης, διαχείρισης και αρχειοθέτησης των αδειών δόμησης και της Ταυτότητας Κτιρίου.
Έχουμε χρέος να δώσουμε τέλος σε αυτήν τη κατάσταση, να απλοποιήσουμε τις διαδικασίες, να διασφαλίσουμε τη διαφάνεια τους, να εγγυηθούμε την εφαρμογή τους. Να θέσουμε με σαφήνεια τους όρους με τους οποίους εγκρίνεται, αδειοδοτείται, εκτελείται και ελέγχεται το οικοδομικό έργο. Σε αυτό στοχεύουμε με το νομοσχέδιο που παρουσιάζουμε σήμερα και που είναι αποτέλεσμα μεγάλης και συλλογικής προεργασίας.
Το σχέδιο νόμου «Νέος τρόπος έκδοσης αδειών δόμησης και ελέγχου των κατασκευών» απαντά σε μια βασική απαίτηση της ελληνικής κοινωνίας: να διασφαλιστεί η νομιμότητα, να μη μπορεί άλλο να αδειοδοτείται και άλλο να κατασκευάζεται, να σταματήσει η αυθαίρετη δόμηση, να τιθασευτεί η συνδιαλλαγή μηχανικών, εργολάβων, πολιτών και Πολιτείας μέσω των πολεοδομικών γραφείων.
Οι ευθύνες και οι αρμοδιότητες όσων εμπλέκονται σε μία κατασκευή – Δήμος, Υπηρεσίες κεντρικού Κράτους, μηχανικοί, πολίτες - πρέπει να είναι συγκεκριμένες και ξεκάθαρες, τεχνικά και νομικά.
Προτείνεται, λοιπόν, η ριζική αλλαγή του συστήματος δόμησης. Στο μελετητή μηχανικό ανήκει η αποκλειστική ευθύνη της σύνταξης των μελετών της σωστής εκτέλεσης του έργου που μελέτησε και έτυχε της άδειας δόμησης.
Καταργείται το πολεοδομικό γραφείο όπως το γνωρίσαμε και το βιώσαμε. Δυστυχώς, η παθογένεια του ελληνικού δομημένου περιβάλλοντος είναι σε μεγάλο βαθμό έργο και του πολεοδομικού γραφείου, έγινε, δηλαδή, με τις ευλογίες του Κράτους, των μηχανικών, των νομικών, του πολίτη, όλης της Πολιτείας. Αποδεικνύεται στην πράξη ότι μια από τις αιτίες της κακοδαιμονίας ήταν η συγκέντρωση - σε ένα νομικό πρόσωπο – της έγκρισης και του ελέγχου της δόμησης. «Γιάννης κερνούσε, Γιάννης έπινε». Σήμερα, προτείνουμε τον πλήρη διαχωρισμό της έγκρισης δόμησης από το ελεγκτικό έργο με τη δημιουργία του σώματος των Ελεγκτών Δόμησης.
Η νέα υπηρεσία δόμησης του Δήμου απλώς θα πιστοποιεί την δυνατότητα δόμησης ή όχι. Με ευθύνη του μελετητή μηχανικού θα συντάσσονται οι μελέτες. Την ορθή ή λαθεμένη εκτέλεση της άδειας δόμησης την πιστοποιεί άλλο σώμα που ανήκει στην αποκεντρωμένη διοίκηση.
Καθιερώνονται αυστηρές ποινές για όποιους μηχανικούς παρεκκλίνουν και υπερβαίνουν καθ΄οποιοδήποτε τρόπο το εγκεκριμένο σχέδιο.
Καθιερώνουμε την ηλεκτρονική διακυβέρνηση με την ηλεκτρονική υποβολή των σχεδίων και των δικαιολογητικών.
Θεσπίζουμε νέα γνωμοδοτικά όργανα αρχιτεκτονικής και πολεοδομικών θεμάτων, ανοικτά στους νέους μηχανικούς και καταργούμε, 30 χρόνια μετά την θεσμοθέτηση της, την Ε.Π.Α.Ε. που είχε καταντήσει όργανο αναγκαστικών εγκρίσεων, δημόσιων και πελατειακών σχέσεων.
Καθιερώνονται δυο στάδια διαδικαστικά, η έγκριση δόμησης και η άδεια δόμησης. Είναι δύο διακριτές φάσεις. Η έγκριση δόμησης διασφαλίζει τον πολίτη που, μέχρι σήμερα, εάν ήθελε να οικοδομήσει, κατέβαλε χρήματα για μελέτες και ήταν υποχρεωμένος να συμπληρώσει δεκάδες φακέλους χωρίς να ξέρει εάν, τελικά, εδικαιούτο πράγματι να ασκήσει ή όχι αυτό το δικαίωμα.
Η έγκριση δόμησης θα χορηγείται υποχρεωτικά άμεσα με την υποβολή και τον έλεγχο τριών μόνο δικαιολογητικών:
o τοπογραφικό διάγραμμα,
o διάγραμμα δόμησης και
o αποδεικτικά καταβολής εισφορών και κρατήσεων.
Η άδεια δόμησης θα εκδίδεται εντός ολίγων ημερών με την υποβολή όλων των μελετών που συντάσσονται με ευθύνη των μηχανικών και μόνο μετά τον έλεγχο πληρότητας του φακέλου από την Υπηρεσία Δόμησης του Δήμου.
Ο έλεγχος του οικοδομικού έργου - δηλαδή της πιστής εφαρμογής της άδειας δόμησης - θα ασκείται από το νέο σώμα των Ελεγκτών Δόμησης που δεν ανήκει και δεν εποπτεύεται από τον Δήμο, αλλά από το ΥΠΕΚΑ μέσω της αποκεντρωμένης διοίκησης.
Οι Ελεγκτές Δόμησης είναι ιδιώτες, αποκτούν την άδεια του ελεγκτή αφού περάσουν με επιτυχία τις σχετικές εξετάσεις. Η θητεία τους είναι διετής και εποπτεύονται από την Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Δόμησης & Ενέργειας του ΥΠΕΚΑ.
Έργο των ελεγκτών δόμησης είναι να εξετάζουν την πιστή εφαρμογή των μελετών βάσει των οποίων εγκρίθηκε η άδεια δόμησης. Οι έλεγχοι θα εκτελούνται με αυτοψία τουλάχιστον σε ένα από τα 3 στάδια κάθε οικοδομικής δραστηριότητας: θεμελίωση, ολοκλήρωση φέροντα οργανισμού και ολοκλήρωση οικοδομής.
Κάθε στάδιο ελέγχεται από διαφορετικό ελεγκτή που θα ορίζεται με ηλεκτρονική κλήρωση. Αφού ολοκληρωθεί ο έλεγχος, θα εκδίδεται το Πιστοποιητικό Ελέγχου Κατασκευής το οποίο είναι απαραίτητο για τη σύνδεση της κατασκευής με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας και θα συμπληρώνεται η Ταυτότητα του Κτιρίου.
Κάθε επικοινωνία, συναλλαγή ή υποβολή στοιχείων μεταξύ δημοσίων αρχών και πολιτών για την έκδοση ή αναθεώρηση έγκρισης δόμησης και άδειας δόμησης θα εκτελείται αποκλειστικά ηλεκτρονικά.
Οι μεγάλες καινοτομίες: το ηλεκτρονικό μητρώο έργου, η ταυτότητα κτιρίου και η ψηφιοποίηση των υφιστάμενων αδειών θα δημιουργήσουν το ηλεκτρονικό αρχείο του κτιριακού αποθέματος της χώρας που θα δίνει χρήσιμες πληροφορίες σε όλους τους φορείς.
Ξεκινά η λειτουργία διαδραστικής διαδικτυακής πύλης ενημέρωσης και πληροφόρησης για την πολεοδομική νομοθεσία με την ευθύνη του ΥΠΕΚΑ που θα μας απαλλάξει από τις «κρυφές» εγκυκλίους και τις αυθαίρετες ερμηνείες της Πολεοδομικής Νομοθεσίας.
Συστήνονται τα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα και αναμορφώνεται ο τρόπος συγκρότησής τους : τα Συμβούλια θα στελεχώνονται από αρχιτέκτονες με αυξημένα προσόντα, οι οποίοι θα κληρώνονται ηλεκτρονικά από το Μητρώο Μελετητών που θα διαμορφωθεί για αυτόν ακριβώς το σκοπό και θα έχουν διετή θητεία. Οι αρμοδιότητες των Συμβουλίων περιορίζονται ώστε να γίνει πιο ουσιαστικός ο ρόλος τους.
Το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής συγκροτείται στην έδρα του ΥΠΕΚΑ με σκοπό να εισηγείται και να γνωμοδοτεί για σημαντικά θέματα αρχιτεκτονικού σχεδιασμού. Πρόεδρός του ορίζεται ο Γ.Γ. του ΥΠΕΚΑ με αρμοδιότητες σε θέματα αστικού περιβάλλοντος και στελεχώνεται από αρχιτέκτονες, επαγγελματίες και ακαδημαϊκούς αυξημένου κύρους.
Το Συμβούλιο Πολεοδομικών θεμάτων και Αμφισβητήσεων συγκροτείται σε κάθε περιφερειακή ενότητα, αντικαθιστά το ΣΧΟΠ και έχει Πρόεδρο τον Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για τη διασφάλιση της νομιμότητας και τη νομική θωράκιση. Το Συμβούλιο Πολεοδομικών θεμάτων και Αμφισβητήσεων θα είναι 5μελές και αρμοδιότητά του θα είναι η εξέταση των προσφυγών κατά των πορισμάτων των Ελεγκτών Δόμησης, των πράξεων ή των παραλείψεων των οργάνων των Υπηρεσιών Δόμησης.
Επιπρόσθετα, συγκροτείται στην έδρα του ΥΠΕΚΑ το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΣΥ.ΠΟ.ΘΑ), το οποίο θα ασκεί τις αρμοδιότητες του Κεντρικού Συμβουλίου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος.
Αυτές είναι ορισμένες ουσιαστικές τομές που εισάγει το Σχέδιο Νόμου για τη θεσμοθέτηση ενός νέου πλαισίου για την έκδοση αδειών δόμησης, τον αδιάβλητο και τεχνικά τεκμηριωμένο έλεγχο των κατασκευών, καθώς και τον εκσυγχρονισμό όλων των διαδικασιών αδειοδότησης και παρακολούθησης. Απώτερος στόχος είναι η ποιότητα στις κατασκευές, , ο σεβασμός του περιβάλλοντος για να μπει ένα τέλος στην κακοποίησή του.
Το νομοσχέδιο αυτό, ωστόσο, εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο του ΥΠΕΚΑ για την αλλαγή του τρόπου με τον οποίο παρεμβαίνουμε στο περιβάλλον, και περιλαμβάνει:
1.    Την σε εξέλιξη ευρισκόμενη διαδικασία ανάθεσης και εκπόνησης μελετών που θα θεσμοθετήσουν βασικούς μορφολογικούς κανόνες αρχιτεκτονικής για κάθε Καλλικρατικό Δήμο της χώρας. Για να υπερβούμε την αρχιτεκτονική ομογενοιοποίηση που έχει επικρατήσει στη χώρα. Για να διαφυλάξουμε ένα σημαντικό πόρο, οικονομικό και πολιτιστικό: την ιδιαίτερη ταυτότητα της κάθε περιοχής. Σε δώδεκα μήνες από τώρα φιλοδοξούμε να έχουμε το σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος για την καθιέρωση των μορφολογικών αρχιτεκτονικών κανόνων για κάθε Δήμο της χώρας ή για ενότητες Δήμων στις περιπτώσεις όπου η αρχιτεκτονική ιστορία ταυτίζεται.
2.    Την σε εξέλιξη ευρισκόμενη διαδικασία ανάθεσης μελετών αναθεώρησης των χωροταξικών πλαισίων των 12 Περιφερείων της χώρας με στόχο:
· Την ενίσχυση και ανάδειξη των προτεραιοτήτων ανάπτυξης κάθε περιφέρειας,
· Την ενίσχυση της συνοχής τους,
· Την ενίσχυση της μεταρρύθμισης του Καλλικράτη
3.    Την προώθηση και ολοκλήρωση των Ρυθμιστικών Σχεδίων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη που βρίσκονται σε τελικό στάδιο, αλλά και του Βόλου, των Ιωαννίνων, της Λάρισας, της Πάτρας, του Ηρακλείου, των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΓΠΣ), ΣΧΟΑΠ, ΖΟΕ)
4.    Την σε εξέλιξη ευρισκόμενη διαδικασία για την σύνταξη ενός νέου Γ.Ο.Κ. που θα απελευθερώνει την αρχιτεκτονική φαντασία, θα είναι απλός και λειτουργικός.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Επιτρέψτε μου να κάνω μια σύντομη αναφορά σε ορισμένες ριζοσπαστικές προβλέψεις του Νομοσχεδίου όπως:
  • Στο εξής, η ολοκλήρωση των οικοδομικών εργασιών θα γίνεται σε συγκεκριμένο χρόνο κατά τον οποίο θα πρέπει, οπωσδήποτε, να έχει ολοκληρωθεί το κτίριο εξωτερικά, για να πάψουν να υπάρχουν γύρω μας γιαπιά και ανολοκλήρωτες οικοδομές,
  • Θα υποχρεούται, επιτέλους, ο μελετητής να προβαίνει σε μελέτη προσβασιμότητας για να σεβαστούμε τις ανάγκες των συνανθρώπων μας με αναπηρία,
  • Η διαδικασία των κατεδαφίσεων, κυρίως για κτίρια με αρχιτεκτονική αξία, γίνεται πιο αυστηρή. Δυστυχώς, με το τέχνασμα του επικίνδυνου-ετοιμόρροπου κατεδαφίστηκαν κτίρια με αξία και αλλοιώθηκαν οικιστικά σύνολα στο όνομα του κέρδους,
  • Διορθώνουμε το μοναδικό και ανεπανάληπτο στο Ελληνικό αρμόδιο Υπουργείο - είτε λεγόταν ΥΠΕΧΩΔΕ, είτε ΥΧΟΠ, είτε ΥΠΕΚΑ - να υπάρχει Δ/νση Πολεοδομίας και Χωροταξίας και να μην υπάρχει Δ/νση Αρχιτεκτονικής. Διαπιστώνεται το παράλογο, το υπάρχον τμήμα παραδοσιακών οικισμών να υπάγεται στη Δ/νση Πολεοδομίας.
Στην Δ/νση Αρχιτεκτονικής εμπεριέχονται πέντε τμήματα:
Ιστορικών Κέντρων,
Παραδοσιακών Οικισμών,
Διατηρητέων Κτιρίων,
Σύγχρονης Αρχιτεκτονικής,
Μεταφορά Συντελεστή Δόμησης.
Επίσης, στη Δ/νση Χωροταξίας δημιουργείται Τμήμα Ρυθμιστικών Σχεδίων Πόλεων που θα επιλαμβάνεται αποκλειστικά των ρυθμιστικών σχεδίων πόλεων σε επίπεδο προγραμματισμού, μελετών και συντονισμού μεταξύ κρατικών υπηρεσιών και τοπικής αυτοδιοίκησης.
Τέλος, καθιερώνονται σημαντικά κίνητρα για το ιστορικό κέντρο της Αθήνας.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Πριν δύο μήνες που συζητήσαμε και ψηφίσαμε σχεδόν ομόφωνα – η μεγάλη πλειοψηφία της Βουλής - το Νόμο για « Για απλοποίηση των διαδικασιών περιβαλλοντικής αδειοδότησης και τη ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου», σημείωνα ότι:
«Η πολιτεία αναγνωρίζει την συμμετοχή της στην «αυθαιρεσία» και αναλαμβάνει τις ευθύνες της, χωρίς να κρύβεται πίσω από ιδεολογικά προσχήματα. Πρέπει να τακτοποιήσουμε τους λογαριασμούς μας με το παρελθόν και να μην λησμονούμε ότι το περιβάλλον τα δανειζόμαστε από τις επόμενες γενιές».
Τα παραπάνω ισχύουν και για το παρόν νομοσχέδιο. Το σημερινό ζητούμενο είναι απότοκο της διαπίστωσης για την αυθαίρετη δόμηση σε συνδυασμό με την οικοδομική ασχήμια που αναγείρεται δίπλα στην πόρτα μας.