, , , MME E K |
|
|
Για έκτη φορά τα τελευταία 25 χρόνια οι λαοί της Ευρώπης συμμετείχαν σε μια ελεύθερη εκλογική διαδικασία και με την οποία ανέδειξαν τους εκπροσώπους τους στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η εκλογική διαδικασία όμως αυτήν την φορά υπήρξε πιο σημαντική διότι πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη διεύρυνση από συστάσεως της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την συμμετοχή των δέκα (10) νέων χωρών.
Μια από τις βασικές συστατικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και οι οποίες εξειδικεύτηκαν με την Συνθήκη του Μάαστριχτ το 1992 (άρθρο 15) είναι το χρέος της Ένωσης « Να συμβάλει στην ανάπτυξη του πολιτισμού των κρατών μελών, σεβόμενη την Εθνική ή Περιφερειακή ιδιαιτερότητα τους, αλλά και να τονίσει την κοινή πολιτιστική κληρονομιά» οφείλει επίσης «Να σεβαστεί τον πολιτιστικό και γλωσσικό πλούτο και να μεριμνά για την ανάδειξη και διατήρηση της κοινής μας Ευρωπαϊκής κληρονομιάς.»
Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή για τον Πολιτισμό, την Νεολαία,την Εκπαίδευση, τα Μ.Μ.Ε. και τον Αθλητισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου καλύπτει έναν από τους πιο βασικούς σκοπούς της Ευρωπαϊκής ιδέας και που περικλείει την λέξη, πολιτισμός.
Η λέξη πολιτισμός είναι ίσως η πολυτιμότερη έννοια του Ευρωπαϊκού ιδεώδους, όπως εξάλλου μας υπενθυμίζει ο μύθος ή η πραγματικότητα της αρπαγής της Ευρώπης με τον φτερωτό ταύρο.
Κατά την διάρκεια της θητείας της η επιτροπή, είμαι βέβαιος ότι θα συμβάλει στην πραγμάτωση των αρχών όπως αυτές εκφράζονται από τον τελευταίο κανονισμό του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και που είναι:
· Η βελτίωση της γνώσης και της διάδοσης του πολιτισμού.
· Η προστασία και προώθηση της πολιτιστικής και γλωσσικής ποικιλίας.
· Η διατήρηση και προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, των πολιτιστικών ανταλλαγών και της καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Εξίσου σημαντική είναι η άλλη αρμοδιότητα της Επιτροπής η οποία αφορά την Εκπαίδευση.
Επιδίωξη πρέπει να είναι:
α) Η ανάπτυξη του Ευρωπαϊκού Πανεπιστήμιου και η προώθηση του συστήματος των Ευρωπαϊκών σχολείων καθώς και η δια βίου εκπαίδευση.
β) Η ανάπτυξη της οπτικοακουστικής πολιτικής, των θεμάτων του πολιτισμού της εκπαίδευσης και της κοινωνίας της πληροφορίας.
γ) Η πολιτική για την νεολαία και η δημιουργία μιας πολιτικής για τον αθλητισμό και τον ελεύθερο χρόνο.
δ) Η πολιτική της ενημέρωσης και των μέσων επικοινωνίας.
ε) Η συνεργασία στους τομείς του πολιτισμού και της εκπαίδευσης με τις τρίτες χώρες και τους διεθνείς Οργανισμούς καθώς και τα αρμόδια θεσμικά όργανα.
Προσωπικά είχα την ευκαιρία να συμβάλω στην ανάπτυξη και διάδοση αυτών των ιδεών την εποχή που θήτευσα στα Υπουργεία Πολιτισμού, Τουρισμού, και Αιγαίου.
Μεγάλη πρόκληση υπήρξε για μένα όταν αντιλήφθηκα πόσο μεγάλη είναι η ανάγκη της διακρατικής συνεργασίας στον τομέα των μελετών, της έρευνας και της τεχνικής στον χώρο της αναστύλωσης και της συντήρησης αλλά και της ανάδειξης αυτών των μνημειακών κατάλοιπων του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού.
Η μη ύπαρξη στα χρόνια που έπρεπε κοινών Ευρωπαϊκών αρχών και κανόνων στην εφαρμογή της προστασίας των μνημείων έχει σήμερα οδηγήσει ανεπανάληπτους αρχαιολογικούς χώρους ν΄ ασφυκτιούν και να βρίσκονται σχεδόν σε καθεστώς αιχμαλωσίας από την αλόγιστη ή και βάρβαρη οικοδομική επέκταση οικιστικών συνόλων τις τελευταίες μόνο δεκαετίες.
Θα πρέπει να ενσκήψουμε λοιπόν και να συμβάλλουμε στο μέτρο των δυνατοτήτων μας προκειμένου να δρομολογηθούν κοινές Ευρωπαϊκές πρακτικές στο μεγάλο θέμα της ύπαρξης ισορροπίας μεταξύ του φυσικού και του ιστορικά δομημένου περιβάλλοντος.
Σπουδαίο ρόλο σ΄ αυτήν την κατεύθυνση έχει η πολιτική των Μ.Μ.Ε. και θα πρέπει να βοηθηθεί η επιτάχυνση της προώθησης της οδηγίας για την «Τηλεόραση χωρίς Σύνορα» προκειμένου να λειτουργήσει αυτό το ισχυρό εργαλείο παιδευτικά για τους πολίτες. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω της ταχείας ανάπτυξης και προώθησης ευρωπαϊκών προγραμμάτων στα οπτικοακουστικά μέσα, που θα αναχαιτίσουν την επέλαση της πανίσχυρης Αμερικανικής Βιομηχανίας σ΄ όλους τους τομείς της οπτικοακουστικής παραγωγής, Documentary, Fiction κ.τ.λ.
Το 2004 είναι ολυμπιακή χρονιά. Φέτος οι αγώνες γύρισαν στην κοιτίδα τους, εκεί που γεννήθηκαν. Ο αθλητισμός δεν προσφέρει μόνο αναψυχή και ωφέλεια για την υγεία, αλλά είναι και φορέας κοινωνικών και εκπαιδευτικών αξιών, διότι ευνοεί την κοινωνική ενσωμάτωση και συνοχή. Θα πρέπει να δραστηριοποιηθούμε προκειμένου το αθάνατο ολυμπιακό ιδεώδες, που περικλείει μέσα του τις συστατικές και βασικές αρχές της καλλιέργειας και της ανάδειξης της ανθρώπινης ύπαρξης – Νους υγιείς εν σώματι υγιές- έλεγαν οι αρχαίοι Έλληνες – μέσα σε ένα περιβάλλον ειρήνης, να βοηθήσουμε να γίνει πραγματικότητα.
Όλοι γνωρίζουμε ότι οι προβλεπόμενες δαπάνες των επιμέρους προϋπολογισμών στα κράτη μέλη για τον πολιτισμό δεν είναι εκείνες που θα έπρεπε να είναι.
Είχα μια πρώτη ενημερωτική συνάντηση, με τον απελθόντα Πρόεδρο κύριο Μισέλ Ροκάρ με τον οποίο θα ξανασυναντηθώ, ταυτόχρονα όμως διαπίστωσα ότι ο προϋπολογισμός της Ε.Ε. για το πολιτισμό το 2005 στους επιμέρους τομείς είναι λίγο λιγότερος του ένα της εκατό (1%).
Κοινά τα ζητούμενα και τα προβλήματα των κρατών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συνδετικός κρίκος μπορεί να είναι για γρηγορότερη και αποτελεσματικότερη προσέγγιση:
· Η κοινή μας πορεία στο σχεδιασμό και υιοθέτηση των προγραμμάτων για το Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό μας Σύστημα.
· Η εμπέδωση και ανάλυση της Ευρωπαϊκής Ιστορίας μέσα από την ανθρώπινη καλλιτεχνική δημιουργία.
· Η ανάγκη μιας ενιαίας Ευρωπαϊκής πορείας που πηγάζει μέσα από τα ίδια ανήσυχα πνεύματα της καλλιτεχνικής δημιουργίας της εποχής μας που εκφράζεται ανήσυχα αλλά αισιόδοξα από τις ακτές του Ατλαντικού μέχρι τα Ουράλια, από την Βόρεια Θάλασσα μέχρι την Μινωϊκή Κρήτη και την Κύπρο.
Ολοκληρώνοντας επιθυμώ να σας ευχαριστήσω για την τιμή που μου κάνατε να με εκλέξετε στην Προεδρεία της Επιτροπής μας. Να σας διαβεβαιώσω ότι από κοινού με τους αντιπροέδρους, τους συντονιστές και όλους εσάς θα ενσκήψουμε με θέρμη και αποφασιστικότητα σε όλα τα θέματα που είναι της αρμοδιότητας της Επιτροπής για μια δημιουργική θητεία προς όφελος της κοινής μας πατρίδας, της Ευρώπης | |