Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 

 

Την εγκατάλειψη των νησιών και των  νησιωτών, αλλά και την έλλειψη σαφούς πολιτικής από την κυβέρνηση για την περαιτέρω οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη των νησιών, φέρνει στη Βουλή ο βουλευτής και τ. Υπουργός Νίκος Σηφουνάκης, μαζί με άλλους νησιώτες Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, με Ερώτηση που κατέθεσαν προς τον ίδιο τον Πρωθυπουργό Κώστα Καραμανλή.
Στο κείμενο της Ερώτησης ανάμεσα στα άλλα επισημαίνεται ότι η ενοποίηση με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας του Υπουργείου Αιγαίου, ουσιαστικά υποβάθμισε το τελευταίο και κατά συνέπεια δεν υπάρχει νησιωτική πολιτική, σε μια χώρα όπως η Ελλάδα που η πολυνησία είναι βασικό χαρακτηριστικό της.
Επίσης τίθεται με ιδιαίτερη έμφαση το θέμα των τεράστιων προβλημάτων που υπάρχουν στις ακτοπλοϊκές συνδέσεις των νησιών, ενώ επισημαίνεται και η πλήρης εγκατάλειψη των πολιτικών που είχε σχεδιάσει, δρομολογήσει και υλοποιούσε το Υπουργείο Αιγαίου για την προστασία του περιβάλλοντος και της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς των νησιών.
Τέλος καυτηριάζεται ότι η έδρα του Υπουργείου Αιγαίου στη Μυτιλήνη έχει εγκαταλειφθεί από την πολιτική ηγεσία, η οποία είναι εγκατεστημένη στο λεκανοπέδιο της Αττικής.
Το πλήρες κείμενο της Ερώτησης προς τον Πρωθυπουργό έχει ως εξής:

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς: Τον κύριο Πρωθυπουργό 

Στην κυβέρνηση που σχηματίστηκε μετά τις τελευταίες γενικές εκλογές της 16ης Σεπτεμβρίου 2007, το Υπουργείο Αιγαίου που ίδρυσε το 1985 ο Α. Παπανδρέου, ενοποιήθηκε με το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας - για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Κυβέρνησης σύμφωνα με την ερμηνεία που έδωσε και ο  κυβερνητικός  εκπρόσωπος.
Λαμβανομένου υπόψη για το Υπουργείο Αιγαίου ότι:
• Υπήρξε το πλέον αποκεντρωμένο Υπουργείο με έδρα του, παραμεθόριο  Νησιωτικό Χώρο  (την πόλη της Μυτιλήνης).
• Υπήρξε ένα χωρικό πολυυπουργείο, όπως εξάλλου συμβαίνει να υπάρχουν και σε άλλες χώρες π.χ. στην  Ιταλία το Υπουργείο για τον  Ιταλικό Νότο (Ministero del Mezzogiorno).
• Tου ανετέθη με το ΠΔ 1 /1986 μεταξύ των άλλων η ευθύνη της εσωτερικής ακτοπλοΐας στο Αιγαίο.
• Με του Ν 2508/97 άρθρο 25, μεταβιβάστηκαν σ' αυτό οι αρμοδιότητες του ΥΠΕΧΩΔΕ, για το περιβάλλον και την προστασία της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς.
• Με το Π.Δ. 326/2000 του εκχωρήθηκαν όλες οι αρμοδιότητες του ΥΠΕΧΩΔΕ για την οικιστική, πολεοδομική και περιβαλλοντική πολιτική.
• Με το νόμο 3201/2003 του μεταβιβάστηκαν αρμοδιότητες του ΥΠ.Ο.Ο. με στόχο την αποκατάσταση του περιβάλλοντος από ασύμβατες κατασκευές (νόμος απόσυρσης κτιρίων), με τον οποίον δίνονται οικονομικά κίνητρα.
• Με το ΠΔ 110/2001 συστάθηκαν 13 περιφερειακές υπηρεσίες «προστασίας του περιβάλλοντος και της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς» με έδρα τις πρωτεύουσες των πέντε Νομών του Αιγαίου και τις έδρες των οκτώ επαρχείων. Οι νέες υπηρεσίες στελεχώθηκαν από νέους επιστήμονες, αρχιτέκτονες, περιβαλλοντολόγους, τεχνολόγους με τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ.

 

Οι περιφερειακές και οι κεντρικές υπηρεσίες σε συνεργασία με τα Πολυτεχνεία της χώρας  (Ε.Μ.Π, Α.Π.Θ., Κρήτης)  κατέστη δυνατόν μόνο την τετραετία 2000 – 2004:

1. Να συνταχθούν και να εκδοθούν προεδρικά διατάγματα με όρους και περιορισμούς δόμησης για 27 νησιά. Επίσης εκδόθηκαν  Προεδρικά Διατάγματα για την προστασία τοπίων ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους, για αξιόλογους Αρχιτεκτονικά οικισμούς με τα οποία επίσης θεσμοθετήθηκαν όροι και περιορισμοί δόμησης.
2. Στις έδρες των περιφερειακών υπηρεσιών να συσταθούν και να λειτουργήσουν τα ΣΧΟΠ (Συμβούλιο Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος) τα οποία έλεγχαν το σύνολο της οικιστικής δραστηριότητας και είχαν την ευθύνη για τις πολεοδομικές, αρχιτεκτονικές και περιβαλλοντικές μελέτες στο Αιγαίο.
3. Να συνταχθεί και να ψηφιστεί από τη Βουλή ο νόμος 3201/03 για την αποκατάσταση των τοπίων των νησιών. (Ο Νόμος για την κατεδάφιση κτιρίων μη συμβατών με το περιβάλλον).
Με την ίδρυση του Υπουργείου, πριν είκοσι δυο χρόνια, τα θέματα της ακτοπλοΐας αντιμετωπίσθηκαν αποτελεσματικά για πρώτη φορά και κυρίως των μικρών και των μεσαίων νησιών.
Το 1986 ξεκίνησε οργανωμένα και συνολικά η πολιτική της επιδότησης των «άγονων γραμμών». Στη δεκαετία 1985-1995 δρομολογήθηκαν  είκοσι πέντε (25) επιδοτούμενες ακτοπλοϊκές γραμμές, οι οποίες  το 2004 έφθασαν τις πενήντα (50) με συνολική δαπάνη επιδότησης 25.200.000 €.
Αυτή τη περίοδο δρομολογήθηκαν τα έργα δημιουργίας σύγχρονων υποδομών στα λιμάνια, και χρηματοδοτήθηκαν και εκτελέστηκαν ελικοδρόμια σχεδόν σ' όλα τα νησιά του Αιγαίου.
 Επίσης εξαιρετικά σημαντική ήταν η συνεισφορά του Υπουργείου Αιγαίου στην προστασία και ανάδειξη του πολιτισμού του Αιγαίου. Με χρηματοδοτήσεις του ΥΠ.ΑΙ. άρχισαν ή συνεχίστηκαν  ανασκαφές σε πάνω από εκατό αρχαιολογικούς χώρους σε διάφορα νησιά, καθώς και αναστηλώσεις μνημείων,  αναπλάσεις χώρων κ.α.
Με πρωτοβουλία του ΥΠ.ΑΙ. χρηματοδοτήθηκαν και κατασκευάσθηκαν μοναδικής αξίας θεματικά Μουσεία και αναδείχθηκαν με αναστηλώσεις και αναπλάσεις οικιστικά σύνολα όπως:
• Το Μουσείο Αρχιτεκτονικών Μελών, από μνημεία της Κλασσικής περιόδου στο ΣΑΓΚΡΙ της Νάξου,
• Το Μουσείο του Απολιθωμένου Δάσους στο ΣΙΓΡΙ της Λέσβου, αλλά και άλλα μικρότερα μουσεία στο χώρο της λαϊκής τέχνης και παράδοσης,
• Η ανάπλαση – αναστήλωση του ιστορικού κέντρου της ΕΡΜΟΥΠΟΛΗΣ  Σύρου,
• Η χρηματοδότηση και  η έναρξη των έργων αναστήλωσης – ανάπλασης  του ιστορικού οικισμού του ΑΝΑΒΑΤΟΥ στην Χίο.
 Στο χώρο του Τουρισμού η καθιέρωση ετήσιων διεθνών συναντήσεων και αγώνων όπως:
• Οι διεθνείς ιστιοπλοϊκοί αγώνες «Regatta του Αιγαίου»
• Οι συναντήσεις των  Ερασιτεχνικών Θιάσων του Αιγαίου
• Οι Αιγαιοπελαγίτικοι Αγώνες Στίβου, ενεργοποίησαν τις δημιουργικές δυνάμεις του Αρχιπελάγους και προσέλκυσαν νέους από όλο τον κόσμο.
Στον χώρο της Υγείας με την χρηματοδότηση και την λειτουργία πολυϊατρείων,  με την κάλυψη δαπανών λειτουργίας Αγροτικών ιατρείων κ.α.
Εν κατακλείδι, η ίδρυση του ΥΠ.ΑΙ., συνέβαλε αποφασιστικά στην αξιοσημείωτη  πρόοδο των νησιών.
Η καθημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση των περισσότερων απομονωμένων νησιών με τις έδρες Νομών ή το κέντρο της χώρας,  τον Πειραιά αλλά και με Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Αλεξανδρούπολη υπήρξε ο μοχλός της όποιας ανάπτυξής τους.
Ήδη διανύουμε τον έκτο μήνα από τότε που πραγματοποιήθηκε η κατάργηση ουσιαστικά του Υπουργείου Αιγαίου και στις κεντρικές αλλά και στις περιφερειακές υπηρεσίες υπάρχει πλήρης απραξία. Το στελεχιακό του δυναμικό απαξιώνεται και οι αρμοδιότητές του μένουν ανενεργές, σε αντίθεση με το άλλο χωρικό Υπουργείο – ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ – ΘΡΑΚΗΣ – το οποίο διατηρήθηκε και μάλιστα πρόσφατα διευρύνθηκαν οι αρμοδιότητες του.
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο κ. ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΣ
1. Θα εξακολουθήσει η πολιτική ηγεσία του νέου Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής να εδρεύει στον Πειραιά – τώρα μάλιστα που για πρώτη φορά στο τ. Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας τοποθετήθηκε και Υφυπουργός - και η έδρα του τ. Υπουργείου Αιγαίου στη Μυτιλήνη με όλες τις κεντρικές υπηρεσίες του να παραμένει χωρίς πολιτική ηγεσία, αφού ακόμα και ο Γενικός Γραμματέας  σπάνια εμφανίζεται;
2. Τις αρμοδιότητες για το περιβάλλον, την πολεοδομία, τους παραδοσιακούς οικισμούς του τ. Υπουργείου Αιγαίου, δεδομένου ότι η πολιτική ηγεσία του νέου  Υπουργείου Ε.Ν.Α.Ν.Π. δεν ενδιαφέρεται, για την προστασία του  τοπίου και της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς σκοπεύει να τις   επαναεκχωρήσει στο ΥΠΕΧΩΔΕ;
3. Πρακτικά μετά τις εκλογές το Υπουργείο Αιγαίου υποβαθμίστηκε σε Γενική Γραμματεία. Όμως η Ελλάδα είναι κατ' εξοχήν νησιωτική χώρα και τα προβλήματα των νησιών είναι άλλα από εκείνα της ηπειρωτικής χώρας. Σκοπεύετε μήπως να προχωρήσετε σε σύσταση Υπουργείου Νήσων, εντάσσοντας σε αυτό όλα τα νησιά της Ελλάδας;

 

ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

Νίκος Ζωίδης
Παναγιώτης Ρήγας
Νίκος Σηφουνάκης
Ελπίδα  Τσουρή
Γιάννης Διαμαντίδης