|
|
|
Η Ευρωπαϊκή ΄Ενωση να γίνει μια πιο ανταγωνιστική και δυναμική παγκόσμια οικονομική δύναμη, βασισμένη στη γνώση ικανή για μια αειφόρο οικονομική ανάπτυξη με περισσότερες και καλύτερες δουλειές και μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή, τόνισε στην παρέμβασή του ο Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ και Πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού, Παιδείας και Νεότητας Νίκος Σηφουνάκης στο διεθνές συνέδριο «Εκπαίδευση στις χώρες των δυτικών Βαλκανίων – Προβλήματα και προοπτικές» που πραγματοποιήθηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις Βρυξέλλες. Ο Ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι οι χώρες της Δυτικής Βαλκανικής (Αλβανία, Βοσνία – Ερζεγοβίνη, Κροατία, Π.Γ.Δ. της Μακεδονίας, Σερβία – Μαυροβούνιο) βιώνουν αυτή τη στιγμή μια μεταβατική περίοδο η οποία οδηγεί στον εκσυγχρονισμό των κοινωνιών τους. ΄Όμως για να προχωρήσει περισσότερο αυτή η διαδικασία εκσυγχρονισμού είναι απαραίτητο να εφαρμοστούν αποτελεσματικοί μέθοδοι εκπαιδευτικών μεταρρυθμίσεων. Ο πόλεμος και η καθυστέρηση στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη που γνώρισαν οι χώρες αυτές, είχε μία αρνητική επιρροή τόσο στην πρόσβαση στην εκπαίδευση όσο και στην ποιότητά της. ΄Ετσι, ένας σημαντικός αριθμός βασικών προβλημάτων παραμένουν και χρειάζονται επείγουσα αντιμετώπιση. · ΄Ολες οι χώρες στην περιοχή πρέπει να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της χρόνιας υποχρηματοδότησης και του αργού εκσυγχρονισμού των εκπαιδευτικών τους συστημάτων καθώς και των σχολικών τους υποδομών. · Η βελτίωση των σχολικών κτιρίων και των μέσων διδασκαλίας χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης. · Η συμμετοχή και η παραμονή στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση είναι πολύ χαμηλή συγκρινόμενη με τα διεθνή πρότυπα. · Στις αγροτικές περιοχές, η εκπαίδευση που προσφέρεται από αυτά τα κράτη δεν είναι της ίδιας ποιότητας όπως στις πόλεις. · Σε ορισμένες περιπτώσεις, φτωχές οικογένειες δεν μπορούν να προσφέρουν τα έξοδα μετακίνησης των παιδιών τους για να πάνε στα σχολεία ή και ακόμα να τους αγοράσουν τα τετράδια και την απαραίτητη γραφική ύλη. · Σε χώρες όπως η Αλβανία και το Μαυροβούνιο οι μαθητές στα σχολεία τους στις μεγάλες πόλεις είναι υπεράριθμοι. · Τέλος, μία λεπτομερής μελέτη της παρούσης κατάστασης των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης πολλών χωρών φανερώνει την ύπαρξη μιας σειράς προβλημάτων υποδομής. Στη συνέχεια ο κ. Σηφουνάκης αναφέρθηκε σε συγκεκριμένα μέτρα που πρέπει να παρθούν τα οποία μπορούν να οδηγήσουν στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση. Τα μέτρα αυτά είναι: · Αποκέντρωση της διακυβέρνησης των εκπαιδευτικών συστημάτων με τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων σε τοπικές αρχές όπως σχολεία και τοπικές κοινωνίες. · Ενδυνάμωση του ρόλου των κοινωνικών εταίρων στα θέματα παιδείας με την εγκαθίδρυση τριμερών συμβουλίων. · Εκσυγχρονισμός των εκπαιδευτικών έτσι ώστε να μπορέσουν να γίνουν πιο ευέλικτοι στις νέες ανάγκες εκπαίδευσης. · ΄Ιδρυση ειδικών σχολείων για ενήλικες έτσι ώστε να διασφαλίζεται η διά βίου μάθηση και εκπαίδευση σε επίπεδο τοπικής κοινωνίας. · Βελτίωση της βάσης πληροφοριών έτσι ώστε να μπορέσουν να παρακολουθούνται καλύτερα οι μεταρρυθμίσεις, αλλά και να εξασφαλίζεται η γρηγορότερη εφαρμογή τους. Τέλος, τόνισε, ότι σε όλες τις χώρες των δυτικών Βαλκανίων έχουν γίνει πολλά και πολλοί στόχοι έχουν ήδη επιτευχθεί, κυρίως όσον αφορά την υιοθέτηση του νομικού πλαισίου και της βασικής νομοθεσίας που θα οδηγήσουν στις μεταρρυθμίσεις. ΄Ολες οι χώρες επίσης έχουν δείξει πρόοδο στον τομέα της εγκαθίδρυσης των θεσμικών εκείνων οργάνων που θα στηρίξουν τις μεταρρυθμίσεις την ίδια στιγμή που η μεταφορά της τεχνογνωσίας στους τοπικούς φορείς από την Ε.Ε. μέσω των προγραμμάτων πάει καλά. Αυτές οι προσπάθειες πρέπει να συνεχισθούν και να στηριχθούν σε μια μακράς διάρκειας συστηματική συνεργασία έτσι ώστε να εξασφαλισθεί η αειφόρος βελτίωση των εκπαιδευτικών του συστημάτων. | |