Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 

 
Ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση της ασφάλειας των αεροπορικών πτήσεων πραγματοποιήθηκε αυτές τις μέρες. Η ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισε με απόλυτη σχεδόν ομοφωνία υπέρ της έγκρισης ενός νέου κοινοτικού κανονισμού, ο οποίος αποτελεί την απάντηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στην ανασφάλεια που έχει δημιουργηθεί τον τελευταίο καιρό στους επιβάτες εξαιτίας των πρόσφατων αεροπορικών ατυχημάτων. Ο κανονισμός αυτός έχει δύο κύριους στόχους. Ο πρώτος είναι η κατάρτιση και δημοσίευση ενός κοινοτικού καταλόγου στον οποίο θα περιλαμβάνονται τα ονόματα όλων των αεροπορικών εταιρειών οι οποίες δεν πληρούν τα πρότυπα ασφάλειας και ως εκ τούτου θα υπόκεινται σε καθεστώς απαγόρευσης λειτουργίας σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η μαύρη αυτή λίστα θα καταρτίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με κάποια κοινά κριτήρια βάσει στοιχείων που θα της διαβιβάζονται από τα κράτη μέλη. Πρέπει να σημειωθεί ότι η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία είχε ξεκινήσει πριν από τα τραγικά ατυχήματα του περασμένου καλοκαιριού, τα οποία είχαν τελικά ως αποτέλεσμα την επίσπευση των νομοθετικών εργασιών προκειμένου ο κανονισμός να τεθεί σε εφαρμογή το συντομότερο δυνατό. Προς τούτο τα δύο νομοθετικά όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο Υπουργών, έχουν ήδη συμφωνήσει απολύτως πάνω στο ακριβές περιεχόμενο του κανονισμού. Ο ψηφισθείς κανονισμός είναι ιδιαίτερα ενισχυμένος σε σχέση με αυτό που προέβλεπε η αρχική πρόταση της Κομισιόν χάρη στις τροπολογίες που ενέκρινε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Σύμφωνα με την πρόταση της Κομισιόν προβλεπόταν να υπάρχει απλώς μία ανταλλαγή πληροφοριών ανάμεσα στα κράτη μέλη σχετικά με τα ονόματα των αερομεταφορέων στους οποίους το κάθε κράτος είχε επιβάλει απαγορεύσεις, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα κατήρτιζε έναν κατάλογο ο οποίος θα συγκέντρωνε τα ονόματα των αερομεταφορέων που θα της διαβιβάζονταν από τα κράτη μέλη, χωρίς όμως παράλληλα να επιβάλλεται κάποια απαγόρευση σε κοινοτικό επίπεδο. Αντίθετα, στο τελικό κείμενο του κανονισμού, όπως διαμορφώθηκε από το Ευρωκοινοβούλιο, η μαύρη λίστα θα καταρτίζεται με την ευθύνη της Κομισιόν με βάση συγκεκριμένα κριτήρια και η απαγόρευση λειτουργίας για τους αερομεταφορείς που βρίσκονται στη λίστα θα ισχύει σε όλες τις χώρες. Ο ενιαίος αυτός κατάλογος δεν θα εμποδίζει ωστόσο ένα κράτος μέλος να συνεχίσει να επιβάλλει απαγόρευση λειτουργίας στην επικράτειά του σε έναν αερομεταφορέα λόγω προβλήματος ασφάλειας που επηρεάζει το συγκεκριμένο κράτος μέλος ή προκειμένου να αντιδράσει σε ένα έκτακτο πρόβλημα ασφάλειας. Όσον αφορά τη κοινοποίηση του καταλόγου, λαμβάνεται ειδική μέριμνα έτσι ώστε όλοι οι επιβάτες να έχουν άμεση και εύκολη πρόσβαση σε αυτόν. Πέραν δηλαδή της δημοσίευσης του στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Επιτροπή και τα κράτη μέλη λαμβάνουν όλα τα αναγκαία μέτρα για τη δημοσίευσή του στο Διαδίκτυο και την ανάρτηση του σε όλους τους σχετικούς χώρους, όπως αεροδρόμια, γραφεία ταξιδίων κτλ. Προβλέπεται, τέλος, ο κοινοτικός αυτός κατάλογος να ενημερώνεται τουλάχιστον κάθε τρεις μήνες εφόσον προκύπτουν νέα στοιχεία τα οποία συνηγορούν υπέρ της προσθήκης ή αφαίρεσης από τον κατάλογο κάποιας αεροπορικής εταιρείας. Ο δεύτερος στόχος του κανονισμού είναι η ενημέρωση των επιβατών σχετικά με την ταυτότητα του πραγματικού αερομεταφορέα που εκτελεί μια πτήση. Πράγματι, συμβαίνει σε αρκετές περιπτώσεις ο επιβάτης να μη γνωρίζει με ποια αεροπορική εταιρεία θα πραγματοποιήσει τελικά την πτήση του. Αυτό συμβαίνει π.χ. σε περιπτώσεις που δύο εταιρείες συνεργάζονται και πραγματοποιούν μία πτήση από κοινού, όταν μια αεροπορική εταιρεία μισθώνει ένα αεροπλάνο- μαζί με το πλήρωμα του- από μια άλλη αεροπορική εταιρεία ή ακόμα και σε κρατήσεις μέσω του Διαδικτύου ή οργανωμένα ταξίδια. Ο κανονισμός σκοπεύει να βάλει τέλος σε αυτήν την πρακτική επιβάλλοντας να ενημερώνεται ο επιβάτης σχετικά με την ταυτότητα του αερομεταφορέα ανεξάρτητα από τον τρόπο με τον οποίο έγινε η κράτηση. Αν αυτή δεν είναι γνωστή κατά την κράτηση του εισιτηρίου, ο επιβάτης πρέπει να ενημερωθεί το ταχύτερο δυνατό και σε κάθε περίπτωση κατά τον έλεγχο των αποσκευών του. Ο κανονισμός προβλέπεται να τεθεί σε ισχύ στις αρχές του επόμενου έτους. Τα κράτη μέλη θα έχουν ένα μήνα για να διαβιβάσουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα στοιχεία, η οποία στη συνέχεια πρέπει μέσα σε ένα μήνα να καταρτίσει τη μαύρη λίστα που όπως γίνεται αντιληπτό θα συμβάλει στην ασφάλεια των ευρωπαϊκών αιθέρων.