Ερώτηση σχετικά με την αδράνεια και ανεπάρκεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού στον τομέα των αερομεταφορών κατέθεσαν οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ κκ. Ν. Σηφουνάκης, Β. Κεγκέρογλου και Θ. Μωραΐτης προς του υπουργούς κκ. Κ. Χατζηδάκη και Ι. Στουρνάρα.
Όπως επισημαίνεται στην Ερώτηση, στον τομέα των αερομεταφορών, οι δύο βασικές εταιρείες Olympic Air και Aegean Airlines, με την πρωτοφανή και αδικαιολόγητη ανοχή της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχουν προχωρήσει εδώ και καιρό σε εναρμονισμένες πρακτικές, δημιουργώντας de facto καρτέλ στην αγορά αερομεταφορών.
Οι βουλευτές αναφέρουν συγκεκριμένα παραδείγματα που αποδεικνύουν την ύπαρξη φαινομένων καρτέλ, όπως:
α) το μοίρασμα της εσωτερικής αγοράς, έτσι ώστε το πτητικό έργο των δύο «ανταγωνιστριών» εταιρειών να μην αλληλεπικαλύπτεται,
β) η διακοπή αεροπορικών δρομολογίων παραμένοντας μία μόνο εταιρεία σε συγκεκριμένα δρομολόγια εσωτερικού,
γ) η διατήρηση υψηλών τιμών στα εισιτήρια εσωτερικού, υψηλότερων ακόμα από τις τιμές για πτήσεις εξωτερικού και
δ) ο επιμερισμός της αγοράς στις γραμμές εξωτερικού.
Ο ρόλος της Επιτροπής Ανταγωνισμού στις παραπάνω εξόφθαλμες παραβάσεις και καταχρηστικές πρακτικές στον ανταγωνισμό είναι ανύπαρκτος, επισημαίνεται στην Ερώτηση, γεγονός που οδηγεί στο συμπέρασμα είτε ότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού – υπό την παρούσα της ηγεσία - είναι παντελώς ανίκανη και ανεπαρκής στην εκτέλεση των καθηκόντων της, είτε η αδράνειά της είναι εσκεμμένη για να συγκαλύψει παράνομες πρακτικές που ζημιώνουν τον καταναλωτή και πλήττουν το δημόσιο συμφέρον.
Επίσης, στην Ερώτηση αναφέρεται ότι το κύρος και η αξιοπιστία της ηγεσίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχουν πληγεί βάσει δημοσιευμάτων, λόγω της αυτεπάγγελτης εισαγγελικής έρευνας για θέματα μισθοδοσίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όπου σύμφωνα με πόρισμα του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ), ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, φέρεται να έχει ζητήσει τον Δεκέμβριο του 2011 από το Ελεγκτικό Συνέδριο την ανάκληση των μειώσεων στις αποζημιώσεις των μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού και την επιστροφή των αποζημιώσεων στα επίπεδα του 2009.
Καταλήγοντας, οι βουλευτές ερωτούν τους αρμόδιους υπουργούς να εξηγήσουν την αδράνεια και ανεπάρκεια της Επιτροπή Ανταγωνισμού και αν προτίθενται να διατηρήσουν την παρούσα ηγεσία της Επιτροπής Ανταγωνισμού, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη εισαγγελική έρευνα
Παρατίθεται το πλήρες κείμενο της ερώτησης.
Αθήνα, 12/03/2013
ΕΡΩΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ (ΑΚΕ)
Προς τον Υπουργό Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων κ. Κ. Χατζηδάκη
Προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Ι. Στουρνάρα
Θέμα: «Σοβαρότατη αδράνεια και ανεπάρκεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού σε φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού στον τομέα των αερομεταφορών»
Παρά τις συνθήκες ύφεσης που για πέμπτη συνεχή χρονιά επικρατούν στην Ελληνική οικονομία, οι τιμές σε βασικά είδη κατανάλωσης και υπηρεσίες εξακολουθούν να βρίσκονται σε ασυνήθιστα, για την οικονομική κατάσταση, υψηλά επίπεδα, επιβαρύνοντας τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς χιλιάδων νοικοκυριών, τα οποία έχουν ήδη υποστεί τεράστια μείωση στην αγοραστική τους δύναμη.
Είναι προφανές ότι δεν αρκούν οι καλές προθέσεις για τη «μάχη κατά της ακρίβειας», αλλά απαιτείται συστηματική δουλειά και κυρίως βούληση από τα αρμόδια όργανα, δηλαδή την Επιτροπή Ανταγωνισμού. Δυστυχώς, μέχρι σήμερα η Επιτροπή Ανταγωνισμού όχι μόνο δεν ασκεί αποτελεσματικά το ρόλο της, αλλά παραλείψεις και ολιγωρίες της οδηγούν βάσιμα στο συμπέρασμα ότι συγκαλύπτει και συσκοτίζει υποθέσεις αθέμιτου ανταγωνισμού, σε βάρος των καταναλωτών και του δημοσίου συμφέροντος εν γένει. Ειδικότερα, στον τομέα των αερομεταφορών στην χώρα μας, οι δύο βασικές εταιρείες Olympic Air και Aegean Airlines, με την πρωτοφανή και αδικαιολόγητη ανοχή της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχουν προχωρήσει εδώ και καιρό σε εναρμονισμένες πρακτικές, δημιουργώντας de facto καρτέλ στην αγορά αερομεταφορών. Από μία απλή καταγραφή αδιαμφισβήτητων γεγονότων προκύπτει:
• Το μοίρασμα της εσωτερικής αγοράς, έτσι ώστε το πτητικό έργο των δύο «ανταγωνιστριών» εταιρειών να μην αλληλεπικαλύπτεται.
• Η διακοπή αεροπορικών δρομολογίων παραμένοντας μία μόνο εταιρεία σε συγκεκριμένα δρομολόγια εσωτερικού, δημιουργώντας ιδιωτικό μονοπώλιο.
Για παράδειγμα, η πτήση Αθήνα – Μυτιλήνη (με επιστροφή) για ίδιες ημερομηνίες τον Ιανουάριο του 2013 (έρευνα εισιτηρίων στις 15/11/2012) κοστίζει με την Aegean Airline 141,64 ευρώ και με την Olympic Air 142,64 ευρώ. Ακόμα και στο πλέον ανταγωνιστικό δρομολόγιο εσωτερικού Αθήνα-Θεσσαλονίκη (με επιστροφή) το κόστος με την Aegean είναι 130,64 ευρώ και για την Olympic Air 128,64 ευρώ (για ίδιο δρομολόγιο τον Απρίλιο 2013, με βάση έρευνα εισιτηρίων στις 15/11/2012). Ο παρακάτω πίνακας είναι αδιαμφισβήτητος ως προς την πολιτική εναρμόνισης των τιμών στα εισιτήρια:
Δρομολόγιο (με επιστροφή) Ημερομηνία Κόστος εισιτηρίου σε € με Aegean Airline Κόστος εισιτηρίου σε € με Olympic Air Αθήνα – Μυτιλήνη Ιανουάριος 2013 141,64 142,64 Αθήνα – Ρόδος Ιανουάριος 2013 184,64 185,64 Αθήνα – Κέρκυρα Ιανουάριος 2013 155,64 156,64 Αθήνα – Αλεξαν/πολη Μάρτιος 2013 156,64 157,64 Αθήνα – Κως Απρίλιος 2013 212,64 212,64 Αθήνα – Ηράκλειο Μάιος 2013 202,64 205,64 Αθήνα-Θεσσαλονίκη Απρίλιος 2013 130,64 128,64 Αθήνα – Χανιά Απρίλιος 2013 127,64 128,64 Αθήνα – Σαντορίνη Απρίλιος 2013 189,64 186,64 Πτήσεις βάσει έρευνας που διενεργήθηκε στις 15/11/2012 για κοινές ημερομηνίες.
• Η διατήρηση υψηλών τιμών στα εισιτήρια εσωτερικού για συγκεκριμένα δρομολόγια, στα οποία συμφώνησαν πλέον να δραστηριοποιείται μονοπωλιακά μία μόνο αεροπορική εταιρεία, υψηλότερων ακόμα από τις τιμές για πτήσεις εξωτερικού. Για παράδειγμα, για τον Φεβρουάριο 2013 (έρευνα εισιτηρίων στις 25/10/2012 για ίδιες ημερομηνίες) η πτήση Αθήνα-Σάμος κοστίζει για τον επιβάτη με επιστροφή 140 ευρώ, δηλαδή ακριβότερα (!) από την πτήση Αθήνα-Ρώμη (με επιστροφή 122 ευρώ), ή Αθήνα-Παρίσι (με επιστροφή 130 ευρώ), ή Αθήνα-Λονδίνο (με επιστροφή 137 ευρώ)!
• Ο επιμερισμός ακόμα και στις γραμμές εξωτερικού, με την Olympic Airways να καταργεί δρομολόγια προς βασικούς Ευρωπαϊκούς προορισμούς, τα οποία όμως συνεχίζει να «εξυπηρετεί» μέσω της Aegean χωρίς να έχουν συνάψει συμφωνία κοινού κωδικού.
• Η πώληση, τον Απρίλιο 2012, από την Olympic Air των 4 χρονοθυρίδων της στα αεροδρόμια Χίθροου και Σαρλ ντε Γκωλ, στην βασική της «ανταγωνίστρια» εταιρεία Aegean Airlines, ενέργεια που βάσιμα μπορεί να ερμηνευθεί ως προσυνεννοημένη και προδιαγεγραμμένη στο πλαίσιο απόφασης για συνένωση των δύο εταιρειών.
Επειδή ο ρόλος της Επιτροπής Ανταγωνισμού στις παραπάνω εξόφθαλμες παραβάσεις και καταχρηστικές πρακτικές στον ανταγωνισμό είναι ανύπαρκτος. Οι απαντήσεις δε που δίνει σε ερωτήσεις συναδέλφων βουλευτών, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, είναι αόριστες, γενικόλογες και εκθέτουν την ίδια την κυβέρνηση.
Επειδή από τα παραπάνω στοιχεία προκύπτει ότι είτε η Επιτροπή Ανταγωνισμού – υπό την παρούσα της ηγεσία - είναι παντελώς ανίκανη και ανεπαρκής στην εκτέλεση των καθηκόντων της, είτε η αδράνειά της είναι εσκεμμένη για να συγκαλύψει παράνομες πρακτικές που ζημιώνουν τον καταναλωτή και πλήττουν το δημόσιο συμφέρον. Επειδή μόλις πρόσφατα, και βάσει δημοσιευμάτων, το κύρος και η αξιοπιστία της ηγεσίας της Επιτροπής Ανταγωνισμού έχουν πληγεί, λόγω της αυτεπάγγελτης εισαγγελικής έρευνας για θέματα μισθοδοσίας της, όπου σύμφωνα με πόρισμα του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (ΓΛΚ), ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού, φέρεται να έχει ζητήσει τον Δεκέμβριο του 2011 από το Ελεγκτικό Συνέδριο την ανάκληση των μειώσεων στις αποζημιώσεις των μελών της Επιτροπής Ανταγωνισμού και την επιστροφή των αποζημιώσεων στα επίπεδα του 2009!! Δυστυχώς, ο Ελληνικός λαός βιώνει την ανεξέλεγκτη ακρίβεια στην αγορά και το έργο που έχει να επιδείξει η Επιτροπή Ανταγωνισμού είναι αοριστολογίες, καθώς ενώ διατυμπανίζει ότι δήθεν εξετάσει υποθέσεις και φακέλους, ποτέ δεν έχουν υπάρξει έμπρακτα αποτελέσματα.
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ ΟΙ κκ. ΥΠΟΥΡΓΟΙ
1. Για ποιο λόγο η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει επιδείξει πρωτοφανή αδράνεια στον έλεγχο και τη διαπίστωση καταφανών παραβάσεων του ανταγωνισμού στον τομέα των αερομεταφορών, όπως τεκμαίρεται από τα αδιαμφισβήτητα γεγονότα που παρατεθήκαν παραπάνω; Πώς συγκεκριμένα απαντά η Κυβέρνηση στις διαπιστώσεις αυτές (μοίρασμα της εσωτερικής και εξωτερικής αγοράς, διακοπή δρομολογίων, εναρμόνιση τιμών στα εισιτήρια εσωτερικού κα);
2. Προτίθεται η Κυβέρνηση να διατηρήσει την παρούσα ηγεσία της Επιτροπής Ανταγωνισμού όταν, πέραν της προφανώς ανεπάρκειας στην άσκηση των καθηκόντων της, βρίσκεται σε εξέλιξη εισαγγελική έρευνα για καταγγελίες που προκαλούν το κοινό αίσθημα σε περίοδο ύφεσης και οικονομικής κρίσης;
Να κατατεθεί το σχετικό πόρισμα του ΓΛΚ
Αθήνα, 12.03.2013
ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΕΓΚΕΡΟΓΛΟΥ
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ (ΘΑΝΟΣ) ΜΩΡΑΪΤΗΣ |