Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 

 
1. Ποιο ρόλο θα επιθυμούσατε να διαδραματίσει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την προσεχή πενταετία στο χώρο της ναυτιλιακής πολιτικής Η ναυτιλιακή πολιτική στην ΕΕ δεν αντιμετωπίζεται ως αυτόνομος τομέας αλλά ως σκέλος μιας γενικότερης πολιτικής της Ένωσης για τις μεταφορές και πιο συγκεκριμένα για τις θαλάσσιες μεταφορές. Οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν την κατεξοχήν ελεύθερη δραστηριότητα και σαν τέτοια αντιμετωπιζόταν και αντιμετωπίζεται από τα θεσμικά όργανα της Ένωσης. Ιδιαίτερα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που απορρέουν από τις Συνθήκες, εργάστηκε τα προηγούμενα χρόνια προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης των όρων που διέπουν τις θαλάσσιες μεταφορές προτείνοντας μέτρα κοινωνικού χαρακτήρα και βελτίωσης των συνθηκών εργασίας για τους ναυτικούς. Με αυτή την έννοια το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα επιθυμούσα να συνεχίζει να υπερασπίζεται τον κοινωνικό του ρόλο, ο οποίος λειτουργεί πολλές φορές και ως αντίβαρο στις επικίνδυνα φιλελεύθερες θέσεις του συμβουλίου. Βεβαίως, παράλληλα με αυτό τον πρωταρχικό στόχο η πολιτική του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη και τους τρεις βασικούς άξονες της πολιτικής των θαλασσίων μεταφορών που είναι η ασφάλεια, η διατήρηση ανοικτών αγορών και η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας. 2. Αρκετοί γνώστες των ναυτιλιακών θεμάτων κρίνουν ότι η νέα Οδηγία σχετικά με την ποινικοποίηση των ενεργειών που προκαλούν θαλάσσια ρύπανση θα έχει ανατρεπτικά αποτελέσματα και θα αποθαρρύνει τη νέα γενιά στο να ασχοληθεί επαγγελματικά με τη θάλασσα. Ποια είναι η άποψη σας στο θέμα αυτό; Πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι για ορισμένα πράγματα και να λέμε στον κόσμο την αλήθεια. Η συγκεκριμένη οδηγία που αναφέρεται κύριο στόχο έχει την προστασία των θαλασσών από την εσκεμμένη ή λόγω βαριάς αμέλειας ρύπανση των πλοίων. Η Ελλάδα ως η κατεξοχήν ναυτική δύναμη της Ένωσης αλλά και ως χώρα με τεράστιο μήκος ακτών έχει πολλαπλό όφελος αλλά και ευθύνη για την εφαρμογή της οδηγίας. Ευθύνη γιατί πρέπει να δείξει το καλό παράδειγμα κράτους που σέβεται το περιβάλλον και όφελος γιατί ένα πιθανό ατύχημα κοντά στις ακτές μας θα ήταν καταστροφικό για τη χώρα μας. Η οδηγία δεν λειτουργεί αποτρεπτικά προς την προσέλευση νέων ατόμων στον τομέα της ναυτιλίας αλλά αποτρεπτικά στην ασυδοσία και την βαριά αμέλεια. 3. Ο κ. Barrot επισημοποίησε τη θέση του ότι δεν θα επιτρέψει μισθολογικές διακρίσεις μεταξύ Ευρωπαίων που εργάζονται σε νηολογημένα πλοία στην ΕΕ. Ποια η θέση σας σε αυτό το θέμα; Η θέση του Επιτρόπου είναι αυτονόητη και πηγάζει από το θετικό κοινοτικό δίκαιο όπως αυτό διαμορφώνεται από τις συνθήκες. Γενική αρχή της ΕΕ είναι η εξάλειψη των διακρίσεων που αφορούν μισθούς ή όρους εργασίας οι οποίες οφείλονται στην εθνικότητα του εργαζομένου. Με αυτή την έννοια δεν μπορεί να εργάζεται σε ελληνικό πλοίο πολίτης της Ένωσης με μικρότερο μισθό από αυτόν του Έλληνα. Αυτό πιστεύω ότι είναι πολύ σημαντικό για τον Έλληνα ναυτικό ο οποίος σε αντίθετη περίπτωση θα είχε σημαντικό πρόβλημα για να βρει εργασία, αφού πολλοί ναυτικοί κάτοικοι της ΕΕ, προερχόμενοι κυρίως από τα 10 νέα κράτη μέλη, θα ήταν πρόθυμοι να εργαστούν σε ελληνικά πλοία με σαφώς χειρότερους όρους εργασίας και μισθούς από τους αντίστοιχους που έχει κατακτήσει ο Έλληνας. 4. Ποιες θα ήταν οι συμβουλές σας προς τον νέο Επίτροπο Μεταφορών. Θα επιθυμούσατε να ακολουθήσει την πολιτική στάση του προκατόχου του ή να αναζητήσει ένα νέο πλαίσιο και σκεπτικό πολιτικής δράσης στο χώρο της ναυτιλίας; Ο νέος Επίτροπος κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση και με χαρά διαπιστώνω ότι όπως διαφαίνεται και από τα λεγόμενα του θα δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στον τομέα των θαλασσίων μεταφορών και στην περεταίρω ανάπτυξη του. Ο κύριος Barrot δείχνει ιδιαίτερη ευαισθησία στην αυστηρή εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας και στην επιβολή κυρώσεων σε αυτούς που την αγνοούν ή την καταστρατηγούν. Χαρακτηριστική είναι η απάντηση του στο σχετικό ερώτημα που του απηύθυνε η επιτροπή μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Ο Επίτροπός είπε ότι "αναλαμβάνω ενώπιον του Κοινοβουλίου την υποχρέωση να επεμβαίνω τακτικά επί τόπου στα λιμάνια για να παρακολουθώ τους ελέγχους, ώστε να διαμορφώνω προσωπικά γνώμη για τα αποτελέσματα των μέτρων που παίρνουμε". Εκείνο στο οποίο εγώ θα επέμενα περισσότερο είναι στην έγκριση και επικύρωση της σύμβασης της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για τις προδιαγραφές της εργασίας εν πλω. Κάτι τέτοιο και ενισχύει το κοινωνικό πρόσωπο της Ευρώπης αλλά και διαμορφώνει ένα καλύτερο εργασιακό περιβάλλον για τους ναυτικούς μας.