Θέμα: Ερώτηση Νίκου Σηφουνάκη σχετικά με την προσφυγή διεθνών εφοπλιστικών ενώσεων κατά της οδηγίας 2005/35/ΕΚ για τη θαλάσσια ρύπανση Ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ κ. Νίκος Σηφουνάκης, Πρόεδρος της Επιτροπής Πολιτισμού και Παιδείας και αναπληρωματικό μέλος της Επιτροπής Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, μετά από συνεννόηση με τον κ. Γιώργο Ανωμερίτη, βουλευτή του ΠΑΣΟΚ και τέως Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας, κατέθεσε ερώτηση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με την πρόσφατη προσφυγή ενώπιον του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου της Μεγάλης Βρετανίας διεθνών εφοπλιστικών ενώσεων κατά του κύρους της κοινοτικής οδηγίας σχετικά με τη θέσπιση κυρώσεων για τη θαλάσσια ρύπανση. Με την προσφυγή τους στο βρετανικό δικαστήριο, οι εφοπλιστικές ενώσεις των οποίων ηγείται η Intertanko (Διεθνής Ένωση Ανεξάρτητων Ιδιοκτητών Δεξαμενόπλοιων), ισχυρίζονται ότι η εν λόγω οδηγία δεν είναι σύμφωνη με το διεθνές νομικό καθεστώς όπως αυτό καθορίζεται από τη MARPOL και τη Διεθνή Σύμβαση για το Δίκαιο της Θάλασσας (UNCLOS). Απώτερος στόχος των παραπάνω ενώσεων είναι να αποστείλει το βρετανικό δικαστήριο προδικαστικό ερώτημα στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ) προκειμένου να αποφανθεί ως προς τη συμβατότητα της οδηγίας με τις παραπάνω διεθνείς συμβάσεις. Με την ερώτηση του ο κ. Νίκος Σηφουνάκης, ζητά να μάθει από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή πώς σκοπεύει να αντικρούσει τους ισχυρισμούς των εφοπλιστικών ενώσεων περί ασυμβατότητας της οδηγίας με το διεθνές δίκαιο. Σημειώνεται ότι, σε παρόμοιες υποθέσεις στο παρελθόν, το Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων έκρινε ότι η κοινοτική νομοθεσία ήταν σύμφωνη με το διεθνές δίκαιο. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η απόφαση του ΔΕΚ (10 Ιανουαρίου 2006) με την οποία κρίθηκε συμβατός με τη Σύμβαση του Μόντρεαλ ο κανονισμός περί αποζημιώσεως και παροχής βοήθειας στους επιβάτες εναέριων μεταφορών. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης του κ. Σηφουνάκη: Μετά την πρόσφατη προσφυγή ενώπιον του Ανώτατου Διοικητικού Δικαστηρίου της Μεγάλης Βρετανίας διεθνών εφοπλιστικών ενώσεων κατά του κύρους της κοινοτικής οδηγίας 2005/35/ΕΚ, η οποία προβλέπει κυρώσεις για τη θαλάσσια ρύπανση από πλοία, εγείρεται και πάλι ανησυχία στους ευρωπαϊκούς πολίτες για τις επιδιώξεις ορισμένων ναυτιλιακών κύκλων σε βάρος του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Όπως είναι γνωστό, μετά τα καταστροφικά ναυάγια των υπό σημαία ευκαιρίας (μη κοινοτικής) δεξαμενόπλοιων ελληνικών συμφερόντων ERIKA και PRESTIGE, η Ε.Ε. αποφάσισε με συγκεκριμένα νομοθετικά μέτρα να στηρίξει μια ευρωπαϊκή ποιοτική ναυτιλία, η οποία θα προωθεί τα συμφέροντα της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας και ταυτόχρονα θα προστατεύει το θαλάσσιο περιβάλλον, την ασφάλεια των πλοίων και τη ζωή των ναυτικών. Πολλοί προσπάθησαν να διαστρέψουν τους στόχους της Ε.Ε, λέγοντας ότι πλήττονται τα συμφέροντα των κοινοτικών ναυτικών και ποινικοποιείται η ναυτική εργασία, ενώ εκ των πραγμάτων με τους ενιαίους κανόνες προστατεύονται οι ναυτικοί και η ποινική ευθύνη επεκτείνεται σε τρίτους, οι οποίοι συνήθως καλύπτονται πίσω από τους πλοιάρχους των πλοίων. Με την προσφυγή τους στο Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο της Μεγάλης Βρετανίας, η Διεθνής Ένωση Ανεξαρτήτων Ιδιοκτητών δεξαμενόπλοιων (Intertanko), η Διεθνής Ένωση Ιδιοκτητών Φορτηγών Πλοίων (Intercargo), ο βρετανικός νηογνώμονας Lloyd's Register, η Διεθνής Ένωση Ναυαγιαιρέσεων κ.α., αμφισβητούν τη νομιμότητα της οδηγίας 2005/35/ΕΚ ισχυριζόμενοι ότι είναι αντίθετη με το διεθνές νομικό καθεστώς όπως αυτό καθορίζεται από τις διεθνείς συμβάσεις MARPOL και UNCLOS. Απώτερος στόχος των παραπάνω ενώσεων είναι να αποστείλει το βρετανικό δικαστήριο προδικαστικό ερώτημα στο Δικαστήριο των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ). (1) Πώς αντικρούει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τους ισχυρισμούς των εφοπλιστικών ενώσεων περί ασυμβατότητας της οδηγίας με το διεθνές δίκαιο; Πώς έχει κρίνει το ΔΕΚ σε ανάλογες περιπτώσεις στο παρελθόν; (2) Εφόσον η παραπάνω υπόθεση εξεταστεί από το ΔΕΚ στα πλαίσια προδικαστικού ερωτήματος, προτίθεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να παρέμβει προκειμένου να υπερασπιστεί τις θέσεις της; (3) Συμφωνεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή με την άποψη ότι η οδηγία 2005/35/ΕΚ και η συμπληρωματική απόφαση - πλαίσιο 2005/667/ΔΕΥ ποινικοποιούν τη ναυτική εργασία και θέτουν σε κίνδυνο το σύνολο των κοινοτικών ναυτικών, όπως ορισμένοι ισχυρίζονται; |