Απαράδεκτες καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση και έγκριση των μελετών των επαρχιακών οδών ΚΑΛΛΟΝΗΣ-ΕΡΕΣΟΥ-ΣΙΓΡΙΟΥ και ΚΑΛΛΟΝΗΣ-ΠΕΤΡΑΣ-ΜΗΘΥΜΝΑΣ, διαπιστώνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μέσω της αρμόδιας Επιτρόπου κας Χούμπνερ, σε απάντησή της σε σχετική ερώτηση που είχε καταθέσει στις 16 Μαίου ο ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ και Πρόεδρος της Επιτροπής, Πολιτισμού, Παιδείας και Μ.Μ.Ε του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κ. Νίκος Σηφουνάκης. Ενώ οι μελέτες ανατέθηκαν από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και έπρεπε σύμφωνα με την συμβατική υποχρέωση να έχουν ολοκληρωθεί σε 18 μήνες (αρχές του 2005), μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί μόνο η Α' Φάση της μελέτης (αναγνωριστική μελέτη οδοποιίας) του οδικού άξονα ΚΑΛΛΟΝΗ – ΠΕΤΡΑ- ΜΗΘΥΜΝΑ. Ακόμα χειρότερα είναι τα πράγματα όσον αφορά την μελέτη του οδικού άξονα ΚΑΛΛΟΝΗΣ – ΕΡΕΣΣΟΥ – ΣΙΓΡΙΟΥ για τον οποίο δεν έχει καν εγκριθεί η Α' Φάση της μελέτης, παρότι έχει παραδοθεί. Σύμφωνα με την απάντηση της Επιτρόπου, εξαιτίας των σημαντικών καθυστερήσεων, τα έργα αυτά δεν είναι πλέον δυνατό να συγχρηματοδοτηθούν από το τρίτο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης (Γ' ΚΠΣ). Συνεπώς, θα πρέπει να υπάρξει μέριμνα για ένταξή τους στην επόμενη προγραμματική περίοδο 2007-2013. Ο τ. Υπουργός και Ευρωβουλευτής κ. Νίκος Σηφουνάκης δήλωσε αμέσως μετά την απάντηση της κας Επιτρόπου: «Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας είναι υπόλογη στο Λεσβιακό Λαό γιατί με ευθύνη της χάθηκε η ευκαιρία έναρξης της υλοποίησης των δυο αυτών σημαντικών έργων στο πλαίσιο του Γ' ΚΠΣ. Η απραξία της είναι εγκληματική διότι πέραν της καθυστέρησης των έργων, χάθηκαν σημαντικοί πόροι από το Γ' ΚΠΣ για τη χώρα μας. Η μέχρι σήμερα σύγχυση και ακινησία έχει επίσης ως αποτέλεσμα τον κίνδυνο τα έργα αυτά να μην ενταχθούν και να μην ξεκινήσουν την 1/1/2007 με την έναρξη του Δ' ΚΠΣ. Δυστυχώς το Υπουργείο Αιγαίου, που με πρωτοβουλία του το 2002 και σε συνεργασία με το Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ., μερίμνησε για την έγκαιρη ωριμότητα τον μελετών, από το Μάρτιο του 2004 δεν ατόνισε απλώς αλλά ουσιαστικά εγκατέλειψε την ολοκλήρωση των μελετών των δύο μεγαλύτερων οδικών έργων του Νομού. Καλώ τον Υπουργό Αιγαίου την ύστατη στιγμή να εγκαταλείψει τους φανφαρονισμούς και να ανασκουμπωθεί ούτως ώστε να προλάβουν να ενταχθούν στο Δ' ΚΠΣ και να ξεκινήσουν τα έργα από την 1/1/2007». Η απάντηση της κας Χούμπνερ προς τον κ. Σηφουνάκη έχει ως εξής: «Οι πληροφορίες που διαβιβάστηκαν από τις αρμόδιες ελληνικές αρχές είναι οι εξής: 1. και 2. Για την οδό «Καλλονής-Πέτρας-Μήθυμνας»: - Η πρώτη φάση των μελετών (αναγνωριστική μελέτη οδοποιίας) εγκρίθηκε τον Οκτώβριο του 2004. - Οι μελέτες που υποβλήθηκαν, σε δεύτερη φάση, στις αρμόδιες ελληνικές αρχές στις 15 Απριλίου 2005, δεν έχουν ακόμη εγκριθεί στο σύνολό τους. Για να συμβεί αυτό θα πρέπει προηγουμένως να εγκριθεί η μελέτη του περιβαλλοντικού αντικτύπου. - Η τρίτη φάση των μελετών, που δεν έχει πραγματοποιηθεί ακόμη, περιλαμβάνει τις εξής μελέτες: «γεωλογικές έρευνες και αξιολόγησή τους», «ορισμένες προμελέτες ειδικών σημείων», «μελέτη ηλεκτροφωτισμού και σηματοδότησης», «μελέτη σήμανσης και ασφάλειας», «κατάρτιση κτηματολογίου», «συγγραφή υποχρεώσεων για την ανάθεση των έργων» και «οριστική μελέτη ειδικών σημείων». Αυτή η τρίτη φάση των μελετών αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός 9 μηνών. Για την οδό «Καλλονής- Ερεσού-Σιγρίου» : - Η πρώτη φάση των μελετών (αναγνωριστική μελέτη οδοποιίας) δεν έχει ακόμη εγκριθεί στο σύνολό της. Απομένει να εγκριθεί η «μελέτη γεωλογικής αναγνώρισης» η οποία δεν αναμένεται να καθυστερήσει. - Μετά την έγκριση της πρώτης φάσης προβλέπεται περίοδος εννέα μηνών για την εκτέλεση της δεύτερης και της τρίτης φάσης των μελετών. 3. Με βάση τα παραπάνω, μετά την έγκριση των μελετών για τις δύο οδούς θα χρειαστεί να γίνουν ορισμένες απαλλοτριώσεις και να ανατεθούν οι συμβάσεις για την εκτέλεση των έργων. Τα έργα αυτά δεν είναι πλέον πιθανό να συγχρηματοδοτηθούν από το τρίτο κοινοτικό πλαίσιο στήριξης (Γ'ΚΠΣ). Ωστόσο, θα μπορούσε να προβλεφθεί συγχρηματοδότηση μέσω ενός προγράμματος της περιόδου 2007 - 2013». Παραθέτουμε την ερώτηση που είχε υποβάλει ο κ. Νίκος Σηφουνάκης στις 16 Μαίου 2006. Οι επαρχιακοί οδοί Καλλονής-Ερεσού-Σιγρίου και Καλλονής-Πέτρας-Μήθυμνας αποτελούν τη συνέχεια της 36ης Εθνικής Οδού Μυτιλήνης-Καλλονής, συνδέοντας τα πολεοδομικά συγκροτήματα των Δήμων Μυτιλήνης και Καλλονής, καθώς και το αεροδρόμιο και το λιμάνι της Μυτιλήνης, με τα δύο μεγαλύτερα τουριστικά θέρετρα του νησιού της Λέσβου. Αν και αποτελούν μέρος του βασικού οδικού άξονα της Λέσβου παρουσιάζουν μεγάλες αδυναμίες και χρειάζονται άμεσα σημαντικά έργα ουσιαστικής βελτίωσης για την ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση των κατοίκων αλλά και των πολλών επισκεπτών των δύο μεγαλύτερων τουριστικών θέρετρων του νησιού. Για το σκοπό αυτό περιλήφθησαν το 2003 στο Πρόγραμμα Δημοσίων Έργων του τότε Υπουργείου Αιγαίου, στη Συλλογική Απόφαση Μελετών (ΣΑΜ) 33/3, δύο έργα μελέτης των παραπάνω οδικών αξόνων με χρηματοδότηση από το Γ' ΚΠΣ. Το 2003 έγινε η ανάθεση από το ΥΠΕΧΩΔΕ στο Τεχνικό Γραφείο Δοξιάδη της μελέτης του οδικού άξονα Καλλονής-Ερεσού-Σιγρίου Λέσβου με προϋπολογισμό 2.347.762 ευρώ και χρόνο παράδοσης 18 μήνες και στο Τεχνικό Γραφείο Α.Δ.Κ. της μελέτης του οδικού άξονα Καλλονής-Πέτρας με προϋπολογισμό 1.173.881 και χρόνο παράδοσης 18 μήνες. Σήμερα, μετά παρέλευση τριών χρόνων περίπου, οι μελέτες δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί. 1. Γνωρίζει η Επιτροπή σε ποιο στάδιο βρίσκεται η εκπόνηση των παραπάνω μελετών και τους λόγους για τους οποίους έχει καθυστερήσει η ολοκλήρωσή τους επί τόσο χρονικό διάστημα; 2. Μπορεί να ενημερωθεί ποιες ενέργειες έχουν κάνει, ή σκοπεύουν να κάνουν, οι αρμόδιες ελληνικές αρχές για την έγκαιρη ολοκλήρωση τους έτσι ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια τα έργα να ενταχθούν σε προγράμματα χρηματοδοτούμενα από την Κοινότητα; 3. Λαμβάνοντας υπόψη τη μεγάλη καθυστέρηση στην εκπόνηση των μελετών των σημαντικών αυτών έργων, υπό ποιες προϋποθέσεις μπορούν αυτά ακόμη να ενταχθούν στο Γ' ΚΠΣ; Εναλλακτικά, ποιες είναι οι δυνατότητες χρηματοδότησής τους στο πλαίσιο του Δ' ΚΠΣ; |