Σας καλωσορίζω στη δημόσια ακρόαση της επιτροπής μας με θέμα "Ο ρόλος του αθλητισμού στην εκπαίδευση" .
Η Επιτροπή Πολιτισμού και Παιδείας ανέκαθεν υπογράμμιζε τον σημαντικό ρόλο του αθλητισμού όχι μόνο ως παράγοντα βελτίωσης της φυσικής κατάστασης και της υγείας των ανθρώπων αλλά και ως καταλύτη για την κοινωνική ενσωμάτωση, ειδικά των νέων.
Τον τελευταίο καιρό ερχόμαστε αντιμέτωποι με ανησυχητικές μελέτες και στατιστικές για την κατάσταση της υγείας των παιδιών. Από μία μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προκύπτει ότι το 35% των παιδιών μας είναι υπέρβαρα και το 15 % πάσχει από παχυσαρκία. Η ίδια μελέτη παρατηρεί ότι το ποσοστό των παιδιών και των νέων οι οποίοι δεν κάνουν καμία φυσική άσκηση αυξάνεται συνεχώς σε όλη την Ευρώπη.
Το 2004 ήταν το Ευρωπαϊκό Έτος Εκπαίδευσης μέσω του Αθλητισμού. Ο πρωταρχικός στόχος της εκστρατείας ήταν η ευαισθητοποίηση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης για τη σημασία του αθλητισμού στην εκπαίδευση και την ενίσχυση του ρόλου του σχολικού αθλητισμού. Είμαι ευτυχής που ο στόχος της ευαισθητοποίησης της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης σε μεγάλο βαθμό επετεύχθη και συγχαίρω την Επιτροπή για τις προσπάθειες της.
Δεν είναι σίγουρα εύκολο να αλλάξει η νοοτροπία που επικρατεί σε πολλές χώρες ότι ο αθλητισμός αποτελεί μια εξωσχολική δραστηριότητα και ότι η εκπαίδευση έγκειται καθαρά στην απόκτηση γνώσεων.
Η αλήθεια όμως βρίσκεται αλλού. Στην εκπαιδευτική διαδικασία ο αθλητισμός πάνω από όλα διαμορφώνει προσωπικότητες. Η επιτυχία στον αθλητισμό προϋποθέτει εκπαίδευση σωματική, ψυχική και πνευματική. Αθλητισμός και Εκπαίδευση επομένως πάνε μαζί όταν έχουν στο επίκεντρο τους τον άνθρωπο.
Παρόλα αυτά φαίνεται πολύ δύσκολο να ενταχθεί στην απλή καθημερινότητα των σύγχρονων κοινωνιών μας η ιδέα της φυσικής άσκησης. Εξαιτίας των αλλαγών που έχουν επιφέρει η τεχνολογία και ο νέος τρόπος ζωής που έχει επιβληθεί, υπάρχει όλο και μικρότερη ανάγκη για φυσική άσκηση. Περνάμε την επαγγελματική μας ζωή όλο και περισσότερο μπροστά σε ένα υπολογιστή, ενώ πολύ μεγάλο μέρος του καθημερινής μας ζωής ξοδεύεται μπροστά στον τηλεοπτικό μας δέκτη.
Αυτή η θλιβερή πραγματικότητα αγγίζει δυστυχώς και τα παιδιά. Τον περισσότερο από τον ελεύθερο τους χρόνο τον περνάνε μπροστά στην οθόνη ενός υπολογιστή παίζοντας βιντεοπαιχνίδια. Το φαινόμενο τείνει να γίνεται ανησυχητικό αφού αυτός φαίνεται να είναι και ο κύριος λόγος της μη ενασχόλησης τους με τον αθλητισμό.
Η ατομική και η ομαδική σωματική δραστηριότητα αποτελούν όμως ένα κατάλληλο αντιστάθμισμα στον καθιστικό και ατομικό τρόπο ζωής και εργασίας. Όλοι μας γνωρίζουμε τα πλεονεκτήματα που μπορεί να επιφέρει η φυσική άσκηση στα παιδιά, στους νέους και στους ενήλικες. Είναι προφανές ότι μια καλή φυσική κατάσταση είναι σημαντική για την υγεία μας. Ακόμη, είναι εξίσου γνωστό ότι το να βρίσκεται κανείς σε καλή φυσική κατάσταση τον οδηγεί πνευματικώς σε υψηλότερες επιδόσεις. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε τι έλεγαν οι Αρχαίοι ¨Έλληνες "Νους υγιής εν σώματι υγιεί"
Γιατί λοιπόν να μην καταβάλλουμε τις απαραίτητες προσπάθειες ώστε να μπορέσουν τα παιδιά μας να επωφεληθούν από τα ευεργετήματα του αθλητισμού; Έχει μεγάλη σημασία να αρχίσουν τα παιδιά να ασκούνται από πολύ μικρή ηλικία. Το να μάθουν να ασκούνται πρέπει να καταστεί τόσο σημαντικό όσο το να αναπτύξουν άλλες δεξιότητες που αποκτούνται μέσω της εκπαίδευσης. Στη συνείδηση όλων, μικρών και μεγάλων, ο αθλητισμός πρέπει να συνδυαστεί με το γεγονός ότι πρόκειται για κάτι χρήσιμο στη ζωή.
Μία άλλη πλευρά, πολύ σημαντική, της φυσικής αγωγής είναι το αίσθημα της συλλογικότητας που δίνεται στα παιδιά με την συμμετοχή τους σε μια ομάδα ή με τις δραστηριότητες τους σε ένα αθλητικό σύλλογο. Μέσω της άθλησης τα παιδιά γίνονται κοινωνοί βασικών αξιών που είναι απαραίτητες για την κοινωνία μας όπως η αλληλεγγύη, η ανεκτικότητα, το πνεύμα ομαδικότητας, ο σεβασμός στους κανόνες, η ευγενής άμιλλα. Ο αθλητισμός γίνεται έτσι το μέσον για να κατανοήσουν και να εκτιμήσουν αυτές τις αξίες. Αυτό μάλιστα είναι και ένα από τα θέματα που θα συζητηθούν απόψε.
|