Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 
4

 
Εξοχότατε Πρόεδρε της Ελληνικής Δημοκρατίας,
Αξιότιμοι εκπρόσωποι της επιστημονικής κοινότητας,
Κυρίες και κύριοι,

Θα ήθελα, καταρχάς, να συγχαρώ τους διοργανωτές του συνεδρίου που για μια ακόμη φορά οργανώνουν μια συνάντηση επιστημόνων και ειδικών για την Οδική Ασφάλεια.
Το θέμα αυτό είναι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι σύγχρονες κοινωνίες. Σύμφωνα με τα διεθνή στοιχεία, η αποτελεσματικότητα στο θέμα της οδικής ασφάλειας  εξαρτάται από την έμφαση που δίνεται στον ορθολογικό σχεδιασμό της. Το μεγάλο θέμα της σημερινής συζήτησης αγγίζει, ταυτόχρονα, τη δημόσια υγεία, την κοινωνική ζωή, αλλά και την οικονομία.
Υποστηρίζεται – και είναι σωστό - ότι το πρόβλημα της Οδικής Ασφάλειας δεν έχει πατρίδα. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής προκαλεί μια διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση για υπερεθνικές μετακινήσεις, άρα, και για ασφάλεια σε αυτές τις μετακινήσεις. Και ακριβώς επειδή ο κόσμος που ζούμε είναι ανοιχτός και αλληλοεξαρτώμενος, κάθε έλλειμμα στον τομέα της ασφάλειας των μετακινήσεων μεταφράζεται, τις περισσότερες φορές, πέραν των οικονομικών και άλλων αρνητικών επιπτώσεων, στην ανεκτίμητη απώλεια της ανθρώπινης ζωής. Δεν είναι, λοιπόν, τυχαίο το γεγονός ότι οι δείκτες της Οδικής Ασφάλειας μιας χώρας είναι ταυτόχρονα δείκτες πολιτισμού και ανάπτυξης.
Όλα τα Κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης καταβάλουν σημαντικές προσπάθειες και συνεργάζονται μεταξύ τους ώστε να μειωθεί δραστικά η μάστιγα των τροχαίων ατυχημάτων. Στη χώρα μας, όμως, οι στατιστικές είναι αμείλικτες. Η Ελλάδα του 2009 κατέχει την τελευταία θέση στην Οδική Ασφάλεια μεταξύ των 15 παλαιότερων Κρατών μελών της Ε.Ε και μια από τις τελευταίες μεταξύ των 27 κρατών της Ε.Ε., με περίπου 150 νεκρούς ανά εκατομμύριο κατοίκων το χρόνο.
Για τη σημερινή ελληνική πολιτεία, η αντιμετώπιση αυτής της κατάστασης είναι δέσμευση. Στόχος μας είναι να διαμορφώσουμε και να εφαρμόσουμε μια συγκροτημένη πολιτική για την πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων που θα αξιοποιεί τη διεθνή εμπειρία και θα βασίζεται σε μια συστημική λογική, δηλαδή, θα βασίζεται στο τρίπτυχο δρόμος – όχημα - οδηγός.
Ήδη, σε επίπεδο προγραμματικών δηλώσεων, διακηρύξαμε τη βούλησή μας για παρεμβάσεις ανάπλασης στις δημόσιες υποδομές : τη βελτίωση των πεζοδρομίων ώστε οι πεζοί και, κυρίως, τα άτομα με αναπηρία να μπορούν να κυκλοφορούν χωρίς εμπόδια και με ασφάλεια, την επανεξέταση προς το αυστηρότερο του κανονιστικού πλαισίου που διέπει την τοποθέτηση των διαφημιστικών πινακίδων στις μεγάλες πόλεις και το οδικό δίκτυο, την εφαρμογή των διατάξεων του οδικού κώδικα.
Ωστόσο, το σημαντικότερο για εμάς είναι η μεταβολή των επικίνδυνων συμπεριφορών στην κυκλοφορία στους δρόμους ώστε οι πεζοί, οι οδηγοί, και τα οχήματα να απολαμβάνουν μεγαλύτερη ασφάλεια σε όλο το εθνικό δίκτυο. Για το λόγο αυτόν, άλλωστε, δίνουμε μεγάλη σημασία στην εκπαιδευτική διαδικασία στα σχολεία, αλλά και σε εστιασμένες εκστρατείες ενημέρωσης των πολιτών. Το δόγμα μας στο Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων θα είναι «ΟΙ ΠΟΛΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΠΕΖΟΥΣ ΠΟΛΙΤΕΣ». Προς τούτο θα προτάξουμε τη βελτίωση και την κατά προτεραιότητα κυκλοφορία των μέσων μαζικής μεταφοράς, τις μονοδρομήσεις οδών, για την αναγκαία διεύρυνση των πεζοδρομίων.
Περιμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον τις προτάσεις που θα κατατεθούν στο συνέδριο σας, προτάσεις που θα αποτελέσουν αντικείμενο συστηματικής επεξεργασίας εκ μέρους μας ώστε η παρέμβαση της Πολιτείας στον τομέα της Οδικής Ασφάλειας να είναι πιο εμπεριστατωμένη, πιο άμεση και πιο αποτελεσματική.

Κλείνοντας θα ήθελα να ευχηθώ καλή επιτυχία στις εργασίες του συνεδρίου σας και να σας ευχαριστήσω θερμά για την πρόσκληση που μου απευθύνατε να συμμετάσχω σε αυτήν την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και επίκαιρη συνάντηση.