Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 

Οι πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Παιδεία

Ευρωπαϊκή Συνεργασία με Σκοπό τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση

Η σύσταση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την ευρωπαϊκή συνεργασία για τη διασφάλιση της ποιότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (15 Φεβρουαρίου 2006) αποτελεί συνέχεια προηγούμενης σύστασης που εγκρίθηκε το 1998. Και οι δύο συστάσεις αποσκοπούν στην ενίσχυση της αμοιβαίας αναγνώρισης των συστημάτων διασφάλισης και αξιολόγησης της ποιότητας των πανεπιστημίων στην Ευρώπη.

Στο πλαίσιο της συνάντησης στο Bergen στις 19/20 Μαΐου 2005 οι αρμόδιοι υπουργοί για την τριτοβάθμια εκπαίδευση από 45 κράτη της Ευρώπης συζήτησαν την πρόοδο της διαδικασίας της Μπολόνια και συμφώνησαν στο σχέδιο για την περαιτέρω ανάπτυξη του ευρωπαϊκού χώρου της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης - μεταξύ άλλων και σε σχέση με τα συστήματα διασφάλισης της ποιότητας.

Διαπιστώθηκε, ότι πολλές χώρες έχουν ήδη επιτύχει σημαντικές προόδους σε ό,τι αφορά τη δημιουργία συστημάτων διασφάλισης της ποιότητας και ενίσχυσης της συνεργασίας. Παρά ταύτα περαιτέρω βήματα είναι απαραίτητα, ιδιαίτερα δε θα πρέπει τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να συνεχίσουν τις προσπάθειές τους για την επίτευξη της βελτίωσης της ποιότητας μέσω της συστηματικής εισαγωγής εσωτερικών μηχανισμών καθώς και την άμεση εξάρτησή τους από εξωτερικά συστήματα διασφάλισης της ποιότητας.

Η διασφάλιση και η αναγνώριση της ποιότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση πραγματοποιείται μέσω ενός μηχανισμού που περιλαμβάνει πέντε βασικά επίπεδα, ώστε το ευρωπαϊκό σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης να καταστεί αποδοτικότερο, ελκυστικότερο και πιο διαφανές σε φοιτητές και επιστήμονες:

1. Εσωτερικοί μηχανισμοί διασφάλισης της ποιότητας
Τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Ευρώπη αναπτύσσουν τους δικούς τους εσωτερικούς μηχανισμούς διασφάλισης της ποιότητας οι οποίοι θα πρέπει ταυτόχρονα να χρησιμεύουν ως βάση για την εξωτερική αξιολόγηση των ευρωπαϊκών ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Με τον τρόπο αυτό  επιτυγχάνεται η σύγκριση, η διαφάνεια και η αποδοτικότητα των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

2. Κοινή δέσμη προτύπων, διαδικασιών και κατευθυντηρίων γραμμών
Με την ανάπτυξη και χρησιμοποίηση ενιαίου συστήματος προτύπων, διαδικασιών και κατευθυντηρίων γραμμών για τη διασφάλιση της ποιότητας δημιουργούνται ενιαίες ρυθμίσεις, που καθιστούν σαφείς τις ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των προγραμμάτων σπουδών χωρίς να τα καθιστούν ενιαία.

3. Ευρωπαϊκό μητρώο οργανισμών διασφάλισης της ποιότητας και διαπίστευσης
Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να δημιουργηθεί ένα ευρωπαϊκό μητρώο οργανισμών διασφάλισης της ποιότητας και διαπίστευσης στο οποίο θα καταγράφονται οι αξιόπιστοι οργανισμοί..

4. Αυτονομία του Πανεπιστημίου για την επιλογή οργανισμού
Τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα πρέπει να είναι ελεύθερα στην επιλογή του οργανισμού διασφάλισης της ποιότητας, στο βαθμό που ο επιλεχθείς οργανισμός αναγνωρίζεται στη χώρα του ως ανεξάρτητος και αξιόπιστος.

5. Αποδοχή των αξιολογήσεων από τα κράτη μέλη ως βάση για αποφάσεις
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υποστηρίζει  πως η αξιολόγηση της προσφερόμενης ποιότητας των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν θα πρέπει να επιβληθεί στα ιδρύματα. Αντίθετα, τα τελευταία θα πρέπει να συμμετάσχουν σε εθελοντική βάση με σκοπό τη δημιουργία και ενίσχυση της υπεραξίας της τριτοβάθμιας ευρωπαϊκής εκπαίδευσης.

Διαβάστε το πλήρες κείμενο της σύστασης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τηνΕυρωπαϊκή Συνεργασία με Σκοπό τη Διασφάλιση της Ποιότητας στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση όπως δημοσιεύτηκε στην επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.