Αρχική Χάρτης Πλοήγησης Αναζήτηση
 

2009-2010
Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων

Ως Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ο Νίκος Σηφουνάκης είχε στην αρμοδιότητά τους τομείς των μεταφορών, των τηλεπικοινωνιών-δικτύων και της νησιωτικής πολιτικής, στο πλαίσιο της άσκησης της πολιτικής ευθύνης για τη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής. 

Τομέας Μεταφορών
Αεροπορικές Μεταφορές

Στον τομέα των μεταφορών και, πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά στις αεροπορικές μεταφορές, στόχος του Νίκου Σηφουνάκη ήταν η προσαρμογή των ελληνικών αερομεταφορών στις ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές του ανταγωνισμού και η επέκταση του δικτύου τους μέσω της δημιουργίας και της λειτουργίας υδατοδρομίων. Επιπρόσθετα, με δεδομένο ότι το 85% του τουριστικού ρεύματος προς τη χώρα μας πραγματοποιείται με πτήσεις charter αποκλειστικά στα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας, ένας ακόμη στόχος ήταν η αύξηση των πτήσεων προς αυτά και η δημιουργία κινήτρων για την προσέλκυση νέων αεροπορικών εταιρειών. Υπό αυτό το πρίσμα :

  • απελευθερώθηκαν οι αεροπορικές γραμμές δημοσίου συμφέροντος («άγονες γραμμές»). Μέχρι τον Νοέμβριο του 2009, μονοπωλιακά και κατ’ ανάθεση, το ελληνικό Δημόσιο επιδοτούσε τις «άγονες αεροπορικές γραμμές» που εκτελούσε η Ολυμπιακή με 34.500.000 € ετησίως. Με το μεγάλο διαγωνισμό (2ετής) που διενεργήθηκε τον Ιανουάριο του 2010, καταργήθηκε το μονοπώλιο και η εκτέλεση των «άγονων αεροπορικών γραμμών» κατανεμήθηκε σε πέντε (5) αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες μειοδότησαν σε επιμέρους (αεροπορικές) γραμμές. Το ελληνικό Δημόσιο θα καταβάλει ετησίως 22.000.000 €, δηλαδή θα εξοικονομεί 12.500.000 € κάθε χρόνο.
  • απελευθερώθηκε η επίγεια εξυπηρέτηση των αεροδρομίων (handling). Για πέντε σχεδόν δεκαετίες και μέχρι το 2000, η επίγεια εξυπηρέτηση όλων των αεροδρομίων της χώρας γινόταν αποκλειστικά από την Olympic Handling. Στο διάστημα 1998-2004, η επίγεια εξυπηρέτηση απελευθερώθηκε σε 5 αεροδρόμια (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών και Αερολιμένες Θεσσαλονίκης, Ηρακλείου, Ρόδου και Κερκύρας), ενώ στα υπόλοιπα 34 περιφερειακά αεροδρόμια ίσχυε το μονοπωλιακό καθεστώς, το οποίο εκπροσωπούσε μια αγορά ακαθάριστων εσόδων συνολικού ύψους 200.000.000€ περίπου. Η απελευθέρωση της επίγειας εξυπηρέτησης στα 34 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας μειώνει έως και 50% το κόστος ανά επιβάτη - που έφτανε έως και 30€ - οδηγεί στην αύξηση των πτήσεων προς τα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας - δεδομένου ότι οι αεροπορικές εταιρείες έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν την πιο συμφέρουσα εταιρεία επίγειας εξυπηρέτησης - και συμβάλει στη δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης.
  • καταρτίστηκε το σχέδιο νόμου για την αδειοδότηση και λειτουργία υδατοδρομίων για υδροπλάνα.  Στόχος, η επέκταση του δικτύου των αερομεταφορών της χώρας με την προσθήκη νέων υποδομών (υδατοδρόμια) για πτήσεις υδροπλάνων και, συνακόλουθα, η διασύνδεση όλων των μεταφορικών μέσων για την απρόσκοπτη μετακίνηση του κατοίκου και του ξένου επισκέπτη, ακόμη και στους πιο δύσκολους συγκοινωνιακά προορισμούς της χώρας όπως είναι τα μικρά νησιά τα οποία στερούνται αεροδρομίων.
  • συντάχθηκε το σχέδιο νόμου για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και την αξιοποίηση και την εκμετάλλευση των κρατικών αεροδρομίων με συμβάσεις παραχώρησης και είναι πλέον νόμος του Κράτους (Nόμος 3913/2011, ΦΕΚ Α’ 18 / 17.02.2011). . Με την αναδιάρθρωσή της, η ΥΠΑ αποκτά μια λειτουργική και οργανωτική δομή που ανταποκρίνεται στο ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό, το οποίο επιβάλλει αυξημένες απαιτήσεις για την ασφάλεια, την εξειδίκευση, την αποτελεσματικότητα και την αποδοτικότητα των υπηρεσιών αεροναυτιλίας. Με την αξιοποίηση και την εκμετάλλευση των κρατικών αεροδρομίων με συμβάσεις παραχώρησης τίθενται οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη και την εκμετάλλευση της υποδομής των κρατικών αεροδρομίων με όσο το δυνατόν αποδοτικότερο τρόπο για το ελληνικό Δημόσιο και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στους χρήστες των αεροδρομίων.
  • καταργήθηκαν τα τέλη προσγείωσης και παραμονής αεροσκαφών στα περιφερειακά αεροδρόμια. Προκειμένου να δοθούν κίνητρα και να αυξηθεί η τουριστική κίνηση από το εξωτερικό κατά τη θερινή περίοδο, καταργήθηκε - με Κοινή Υπουργική Απόφαση -  η καταβολή τελών προσγείωσης και παραμονής των αεροσκαφών σε όλα τα Ελληνικά Κρατικά Αεροδρόμια (πλην του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών).
  • νέες διακρατικές αεροπορικές συμφωνίες. Προκηρύχθηκαν νέες αεροπορικές γραμμές μεταξύ Ελλάδας και χωρών, εκτός της ΕΕ, με αναδυόμενες και δυναμικές αγορές, δηλαδή χώρες και περιοχές που εμφανίζουν μεγάλο επιχειρηματικό και τουριστικό ενδιαφέρον όπως η Ρωσία, η Ουκρανία, η Κίνα, η Ιαπωνία, ο Καναδάς, η Μέση Ανατολή, τα Βαλκάνια, η Β. Αφρική και οι χώρες του Κόλπου.

 

Αστικές Συγκοινωνίες

Για τις αστικές συγκοινωνίες, στόχος του Νίκου Σηφουνάκη ήταν η προώθηση της χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς έναντι της χρήσης του ΙΧ και η παροχή ποιοτικών υπηρεσιών μεταφοράς, οι οποίες εξασφαλίζουν αποδοτικότητα του κόστους λειτουργίας τους, γρήγορη μετακίνηση και μείωση των περιβαλλοντικών ρύπων. Σε αυτό το πλαίσιο:

  • έγιναν οι απαιτούμενες προπαρασκευαστικές εργασίες ώστε να θεσπιστεί η αναδιάρθρωση των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής κατά τα πρότυπα των ευρωπαϊκών μητροπολιτικών φορέων αστικών συγκοινωνιών. Με αυτόν τον τρόπο αντιμετωπίστηκε μία από τις βασικές αιτίες για τη χαμηλή αποτελεσματικότητα στην εξυπηρέτηση των απαιτήσεων για μετακίνηση στην Αττική που ήταν η πολυαρχία και το πλήθος των εμπλεκομένων φορέων στα θέματα αστικών μεταφορών.
  • εφαρμόστηκε η λειτουργία του «πράσινου κύματος» στο ΤΡΑΜ, δηλαδή η προτεραιότητα του ΤΡΑΜ στους φωτεινούς σηματοδότες, μειώνοντας το χρόνο μετακίνησης σε όλο το δίκτυο κατά 35’ ώστε το μέσο να γίνει πιο ελκυστικό στους πολίτες.

 

Οδική Ασφάλεια

 

Μεγάλη προτεραιότητα δόθηκε επίσης στην ενίσχυση της οδικής ασφάλειας:

  • Ξεκίνησε γενική εκστρατεία αποξήλωσης όλων των διαφημιστικών πινακίδων που τοποθετήθηκαν παράνομα κατά μήκος των μεγάλων οδικών αξόνων του Λεκανοπεδίου (Λεωφόρος Αθηνών, Βουλιαγμένης, Κατεχάκη, Κηφισίας, Κηφισού, Μεσογείων, Συγγρού κ.α), υποβαθμίζοντας την αισθητική της πόλης και στερώντας από τους πολίτες το αναφαίρετο δικαίωμά τους να απολαμβάνουν το δημόσιο χώρο και να κυκλοφορούν σε αυτόν με ασφάλεια.

Στην ιστοσελίδα www.illegalsigns.gov.gr κάθε πολίτης μπορεί να συμμετάσχει στην αποκατάσταση του δημοσίου χώρου δηλώνοντας τις περιπτώσεις των παράνομων διαφημιστικών πινακίδων που υποπίπτουν στην αντίληψή του.

 

  • Νομοθετήθηκε και συστάθηκε το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας (ΕΣΟΑ), ένα ευρύτερο όργανο δημόσιας διαβούλευσης στο οποίο μετέχουν εκπρόσωποι του κεντρικού κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης, των επιστημονικών φορέων και της κοινωνίας των πολιτών με σκοπό την επεξεργασία, την αξιολόγηση και τη διατύπωση ερευνητικών προγραμμάτων και σχεδίων δράσεων για την οδική ασφάλεια.

 

Τομέας Τηλεπικοινωνιών-Δικτύων

Στον τομέα των τηλεπικοινωνιών και δικτύων προωθήθηκαν:

  • η ανάπτυξη δικτύου οπτικών ινών (FTTH) ώστε να δημιουργηθεί μια  νέα εθνική υποδομή (Fiber to the home – FTTH) που θα δώσει τη δυνατότητα παροχής ευρυζωνικών συνδέσεων μεγάλων ταχυτήτων (μεγαλύτερων των 100 Mbps) στον τελικό καταναλωτή.
  • η αξιοποίηση του φάσματος των ραδιοσυχνοτήτων . Στην αξιοποίηση του φάσματος εντάσσεται και η διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού και εφαρμόσιμου θεσμικού και νομικού πλαισίου για τη λειτουργία των ηλεκτρονικών ΜΜΕ (τηλεόραση και ραδιόφωνο), αλλά και η ομαλή και συντεταγμένη μετάβαση της χώρας στην ψηφιακή ευρυεκπομπή με τη βέλτιστη αξιοποίηση του φάσματος που θα απελευθερωθεί λόγω αυτής της μετάβασης.
  • η αδειοδότηση εγκατάστασης και λειτουργίας κεραιοσυστημάτων, δηλαδή η διαμόρφωση ενός νέου, αποτελεσματικού και εφαρμόσιμου νομοθετικού πλαισίου που θα ελαττώνει δραστικά τον απαιτούμενο χρόνο για την αδειοδότηση κεραιοσυστημάτων με προδιαγραφές που θα διασφαλίζουν τη δημόσια υγεία.


Τομέας Νησιωτικής Πολιτικής

Στον τομέα της νησιωτικής πολιτικής, βασικές προτεραιότητες του Νίκου Σηφουνάκη ήταν η υδροδότηση των άνυδρων νησιών και η ακτοπλοϊκή ενδοεπικοινωνία των νησιών μεταξύ τους, αλλά και με τον ηπειρωτικό χώρο Σε αυτό το πλαίσιο:

  • συντάχθηκε η διακήρυξη για την εγκατάσταση και τη λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με στόχο την οριστική αντιμετώπιση της υδροδότησης των άνυδρων νησιών (στα Δωδεκάνησα και στις Κυκλάδες), την κατάργηση της μεταφοράς νερού με υδροφόρα πλοία και τη συνακόλουθη εξοικονόμηση πόρων για το ελληνικό Δημόσιο. Η λειτουργία των μονάδων αφαλάτωσης αναμένεται να μειώσει το κόστος της υδροδότησης. Η δημιουργία πόσιμου νερού από την αφαλάτωση δεν θα ξεπερνά τα 2,50 € περίπου ανά m3, ενώ υπολογίζεται ότι θα εξοικονομηθούν πόροι ύψους τουλάχιστον 5.000.000€.

επικαιροποιήθηκε η μελέτη που εκπονήθηκε πριν από το 2004 από το τότε Υπουργείο Αιγαίου και αφορά στην κάλυψη των αναγκών ακτοπλοϊκής μετακίνησης και μεταφοράς στα νησιά που εκσυγχρονίζει τις ακτοπλοϊκές γραμμές δημοσίου συμφέροντος (άγονες γραμμές). Η μελέτη του 2004 δημιουργούσε ένα νέο πλαίσιο συνεργασίας δημοσίου και ιδιωτικού τομέα για τη ναυπήγηση αναγκαίων σκαφών και τον τρόπο λειτουργίας μέσω του συστήματος P.F.I (Private Finance Initiative).